شناسه خبر : 34789

چگونه به فرد گرمازده امدادرسانی کنیم؟

چگونه به فرد گرمازده امدادرسانی کنیم؟

وقتی کسی مدت زیادی زیر آفتاب یا در دمای بالا بماند، بدنش آب زیادی از دست می دهد و در این وضعیت، تعریق متوقف می‌شود و این یعنی بدن دیگر نمی‌تواند خود را خنک کند و این حالت می‌تواند به گرمازدگی منجر شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، کارشناسان مرکز خدمات ملی سلامت انگلیس (NHS) توصیه می‌کنند که اگر متوجه شدید کسی از گرما بی‌رمق شده است، باید وی را سریعا به محلی خنک منتقل کنید.

با هر امکاناتی که دارید سعی کنید تا دمای بدن فرد گرمازده را پایین بیاورید، از جمله اینکه کمک کنید تا مقادیر زیادی آب بنوشد، با اسپری یا اسفنج پوستش را خنک کنید و او را در حالتی بخوابانید که پاهایش اندکی بالاتر از بدنش قرار بگیرد.

اگر وضعیت فرد ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکرد و اطمینان دارید که دچار گرمازدگی شده است، با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.

تا زمانی که آمبولانس برسد، سعی کنید با اسفنج خیس یا در شرایط حاد با پیچیدن فرد لای ملحفه‌های خیس و خنک، دمای بدنش را پایین بیاورید.

اگر به نظر رسید که دمای بدن فرد عادی شده است، آن‌وقت ملحفه‌های خیس را با خشک عوض کنید.

همچنین تا رسیدن پرسنل اورژانس، مدام تنفس، نبض و سطح هشیاری و واکنش فرد را بررسی کنید. اگر هر زمان سطح هشیاری و واکنش فرد پایین آمد، باید نفس‌هایش را چک کنید و مطمئن شوید که راه تنفس او باز است.

کارشناسان همواره توصیه می‌کنند که برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه مراقبت از فردی که سطح هشیاری و واکنشش پایین آمده است از قبل از روش‌های مراقبت‌های اولیه مطلع شوید.

 

ارسال نظر