شناسه خبر : 33971

۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال سن دارند

۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال سن دارند

رئیس مرکز پزشکی هلال احمر با اشاره به میانگین سنی زائران حج تمتع گفت: ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال سن دارند ولی همه استطاعت جسمی آنها محرز شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در نشست خبری اظهارداشت: پیشگیری از بیماری‌ها در میان زائران بسیار حائز اهمیت است و عملیات حج که شروع می‌شود مدت‌ها قبل جهت آمادگی لازم فراهم می‌شود و مرکز پزشکی حج مسئول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی حج است و معاینات زائران را هم بر عهده دارد.

وی افزود: معاینات امسال تغییر داشت و احراز استطاعت جسمی و روانی زائران را انجام و پزشکان معاینه کننده افزایش و الزاماً همه به حج اعزام نمی‌شود و ۴۵۸ پزشک معاینات زائران را انجام و بیش از ۲۰۰ نفر مشرف به حج خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر ادامه داد: زائران بالای ۶۰ سال پارسال از تشرف باز ماندند طبق اعلام و ابلاغ عربستان ولی امسال میانگین سنی زائران بالا و بیش از ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال سن ولی استطاعت جسمی آن محرز شده است.

مسن‌ترین زائر امسال ۱۱۱ و کوچک‌ترین زائر ۹ ماهه است

مرعشی گفت: مسن‌ترین زائر امسال ۱۱۱ و کوچک‌ترین زائر ۹ ماهه است و تعداد زائران مشابه سال ۹۸ است. همچنین خرید دارو انجام و تحویل هواپیمایی شده است که حدود ۴۰ تن است.

وی گفت: فردا شب پیش پرواز عوامل اجرایی صورت می‌گیرد. سوم خرداد هم نخستین اعزام زائران صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر گفت امسال ۴۰۰ قلم دارو در فارموکوپه دارویی حج داریم. بیشترین بیماری زائران بیماری‌های قلبی و ریوی، فشار خون و دیابت است. بیماران البته داروهای مورد نیاز خود را حتماً به همراه داشته باشند و از کارهای غیر ضروری بپرهیزند و به اندازی کافی آب بنوشند.

داروی مخدر و دوپینگی جزو داروهای ممنوعه است

وی بیان داشت: داروی مخدر و دوپینگی جزو داروهای ممنوعه است و زائران حتماً نسخه انگلیسی داروی خودر را همراه داشته باشند.

مرعشی خاطر نشان کرد: واکسن کووید ۱۹ و مننژیت از واکسن‌های الزامی است که زائران باید در پرونده پزشکی آنها ثبت شده باشد.

زائران حج دارای شرایط حاد جسمی از عربستان برگردانده می‌شوند

وی بیان داشت داشت: ۸۳ هزار زائر امسال به حج اعزام می‌شوند و به طور کلی کمتر از ۲۰۰ نفر در معاینات پزشکی نتوانستند استطاعت جسمانی کسب کنند. افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته یا سرطان پیشرفته در حال درمان از جمله این افراد هستند.

مرعشی گفت: تنها در صورتی زائران قبل از تمام شدن دوره اعزام به کشور برگردانده می‌شوند که شرایط سلامت آنها در معرض خطر قرار گرفته باشد. بیمارانی که شرایط خاص و حاد جسمی دارند بعد از انجام اعمال تشریق به کشور بازگردانده می‌شوند. اگر قبل از اعمال تشریق بیمار شوند با آمبولانس و اتوبوس آمبولانس و به همراه تیم پزشکی اعمال حج آنها انجام می‌شود.

زائران برای جلوگیری از گرمازدگی باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: زائران برای جلوگیری از گرمازدگی باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند و برای این مسئله آموزش‌هایی را به آنها داده ایم. دمای هوای مکه هم اکنون ۳۹ تا ۴۰ درجه است که زائران ایرانی نمی‌توانند این درجه حرارت را تحمل کنند به همین دلیل به زائران توصیه می‌شوند در روز تردد نکنند، در سایه رفت و آمد کنند، زیارت حرمین شریفین را به شب موکول کنند و دو بطری آب به همراه داشته باشند.

مرعشی خاطرنشان کرد: در مدینه یک درمانگاه ۲۴ ساعته، ۲ درمانگاه ۱۶ ساعته و یک درمانگاه ۸ ساعته داریم. مجموع کادر درمان اعزامی‌به حج مجموعاً ۴۵۸ نفر هستند.

ارسال نظر