شناسه خبر : 15750

شاهین؛ خودرویی ایمن در کلاس جهانی

شاهین؛ خودرویی ایمن در کلاس جهانی

از اواخر سال گذشته موضوع ایمنی خودروی شاهین همزمان با معرفی این خودرو مطرح و با معرفی آن، گویی سایپا گامی بسیار بلند رو به جلو برداشته و وارد فصل تازه ای از تاریخ خود شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وب سایت خبری « پیشرانه» در سال های اخیر صحبت های گوناگونی مبنی بر شکل‌گیری یک مرکز مستقل به منظور بررسی و اعتبارسنجی ایمنی خودروهای سواری صورت گرفته است اما تابه‌حال نتیجه مفید و خروجی مشخصی را در پی نداشته است. در نتیجه، تنها الزامات ایمنی تصویب شده برای خودروهای حاضر در بازار ایران در اجباری شدن قوانینی همچون نصب دو ایربگ و سامانه ضد قفل(abs) و همچنین استانداردهای ۸۵ گانه خلاصه می‌شود.

البته که سعی شده همین قوانین نیز با مدنظر قرار دادن معیارها و استانداردهای معتبر بین المللی مکتوب شده و به عنوان یک قانون تدوین و تثبیت شود و اگرچه در کنار آن، سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز به طور فعال اقدام به انتشار رتبه‌بندی کیفی خودروهای داخلی می‌کند، اما خلا مجموعه‌ای معتبر و مستقل برای تشخیص میزان مقاومت سازه خودرو در برابر تصادف و کارایی تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال آن در کشورمان همچنان احساس می‌شود و همه می‌دانیم تا زمانی که چنین مجموعه ساختارمند و معتبر و الزامات قانونی اساسی تری برای ارزیابی ایمنی خودروها در کار نباشد، بسیاری از خودروسازان داخلی به سهل انگاری در مورد این مبحث مهم و حساس ادامه خواهند داد.

در این بین اما یکی از خودروسازان داخلی راه و اندیشه ای متفاوت را در پیش گرفته و تلاش کرده تا محصول جدید خود را منطبق بر آخرین و بالاترین استانداردهای ایمنی توسعه دهد و خوشبختانه به نظر می رسد که این بار و بر خلاف تجربه‌های قبلی، این تلاش برای طراحی و عرضه خودرویی ایمن در کلاس جهانی، تنها یک شعار و وعده‌ای پوچ و توخالی نیست.

در مورد سایپا شاهین، سدان کامپکت جدید سایپا صحبت می‌کنیم که از اواخر سال گذشته پایش به جاده های کشورمان باز شده و با معرفی آن، گویی سایپا  گامی بسیار بلند و رو به جلو برداشته و وارد فصل تازه ای از تاریخ خود شده است.

سایپا ابتدا در اواسط سال ۱۳۹۹ اقدام به انتشار ویدئویی از آزمون عملکرد سیستم ایربگ خودرو کرد و مدتی پس از آن نیز ویدئو تست تصادف خودرو از روبرو را منتشر کرد که در یکی از مراکز ایمنی سنجی معتبر اروپایی انجام پذیرفته بود و موفقیت سایپا شاهین و دریافت تأییدیه ECE R95 برای این خودرو را به همراه داشت.

تأییدیه ECE R95 یکی از پارامترهای اصلی برای کسب مجوز فروش در بازار اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و تست تصادف ECE R95  نیز به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ابتدا ثابت است و سپس، جسمی متحرک( به جرم ۹۵۰ کیلوگرم)  با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و با زاویه ۹۰ درجه‌ به  قسمت جانبی خودرو برخورد می‌کند.

این تست، که” Side Impact Test” نامیده می شود، سلامت راننده را مورد بررسی قرار می‌دهد و در آن برخی پارامترهای مهم و حیاتی دیگر نظیر حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R ، امکان باز شدن درب‌ها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درب‌ها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد تا در نهایت و در صورت سربلند بیرون آمدن از این ارزیابی سفت و سخت، اعتبارنامه ECE R95به خودروی مورد بررسی اهدا شود.

نکته جالب توجه اینجاست که شاهین بدون تجهیز به ایربگ‌های کناری و پرده‌ای، توانسته این استاندارد را پاس کند.

طراحان و مهندسان شاهین که در توسعه این خودرو از نعمت وجود مگاپلتفرم مدرن SP100 بهره مند بودند، در طراحی شاهین استاندارد ایمنی مربوط به عابران پیاده / pedestrian safety را نیز مد نظر قرار دادند تا در صورت برخورد عابر پیاده با بخش جلویی خودرو، به دلیل استفاده از متریال ویژه و طراحی هدفمند و هوشمندانه، کمترین آسیب به عابر پیاده وارد شود.

ایمنی عابر پیاده نیز امروزه یکی از بخش‌های بسیار مهم ارزیابی عملکرد خودروهای جدید در تست های تصادف و آزمایش های ایمنی موسسات معتبر اروپایی محسوب می‌شود و سایپا ادعا می‌کند که شاهین از این تست‌ها نیز سربلند بیرون آمده است.

تا به امروز ویدئوهای مربوط به دو تست تصادف سایپا شاهین منتشر شده و سایپا در ادامه این رویکرد صریح و صادقانه خود، وعده داده که به زودی ویدئو سایر تست‌های تصادف خودرو را نیز منتشر خواهد کرد.

علاوه بر اینها سایپا با در نظر گرفتن گارانتی ۳ ساله/۶۰ هزار کیلومتری و فراتر از الزامات قانونی، نشان داده بود که نه تنها برای مشتریان خود اهمیت زیادی قائل است، بلکه به کیفیت و عملکرد محصول جدید خود نیز اطمینانی راسخ و اعتماد بالایی دارد.

 

ارسال نظر