چین به دنبال پر کردن ذخایر نفت

چین به دنبال پر کردن ذخایر نفت

ذخایر نفت چین در خشکی، کاهش پیدا کرده و پتانسیل خرید بیشتر پکن در بازارهای بین‌المللی را افزایش داده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، این فقط آمریکا نیست که پس از برداشت‌های عظیم صورت گرفته توسط دولت بایدن در آستانه انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۲ برای اهداف سیاسی، نیاز مبرمی به پر کردن ذخایر نفت استراتژیک خود دارد. چین هم پس از این که در طول سال ۲۰۲۳، به صورت مستمر از ذخایر خود، نفت برداشت کرد، اکنون باید برای پر کردن مجدد این ذخایر اقدام کند. اما همانند مورد آمریکا، انتظار خریدهای چشمگیری که قیمت جهانی نفت را صعودی خواهد کرد را نمی‌توان داشت.

طبق آمار شرکت ورتکسا، ذخایر نفت چین در خشکی، در ابتدای سال میلادی جاری، به پایین‌ترین میزان در هشت ماه اخیر سقوط کرد. این مسئله احتمالا باعث خریدهای بیشتر در بازارهای بین‌المللی می‌شود که با تنش‌ها در خاورمیانه و افزایش موقتی عرضه آمریکا، به نوعی توازن رسیده‌اند.

چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و مصرف نفت این کشور و برآورد ذخایرش، برای مسیر قیمت‌های جهانی، حائز اهمیت هستند. افزایش مصرف سوخت پس از این که پکن به محدودیت‌های سخت گیرانه کرونایی خاتمه داد، کمک کرد قیمت نفت برنت در سپتامبر به بالای ۹۵ دلار در هر بشکه صعود کند اما به نظر می‌رسد پتانسیل تقاضای مصرفی، اکنون صرف شده و اقتصاد چین، افت و خیز پیدا کرده است و این مسئله نشان می‌دهد ذخیره سازی نفت توسط پالایشگاه‌های چینی در سال میلادی جاری، روند ملایمی خواهد داشت مگر این که چین، نیات خود برای استارت زدن مجدد رشد اقتصاد و توقف ریزش بازارهای مالی داخلی را دنبال کند.

مشابه آمریکا، قیمت نفت اکنون حدود ۸۰ دلار در هر بشکه است و ممکن است کافی نباشد تا دولت چین را برای افزودن نفت به ذخایر استراتژیک خود وسوسه کند. با این حال، این ریسک وجود دارد که قیمت‌ها در صورت تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه دریای سرخ، افزایش بیشتری پیدا کنند و هر دو کشور آمریکا و چین پنجره فرصت پر کردن مجدد ذخایر نفت را از دست بدهند.

هر چند واردات نفت به چین در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرد اما اوج آن در تابستان بود. و هر چند ذخایر نفت این کشور اکنون کاهش پیدا کرده اند اما همچنان بالاتر از سطح میانگین پنج ساله قرار دارند.

اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا در این باره گفت: چین برای سال‌ها، حداقل در رابطه با رشدی که در مصرف پایین دستی مشاهده شده، نفت خام زیادی خریداری کرده و این به ویژه در سال ۲۰۲۳ صادق بود. این کشور ممکن است امسال به دنبال پر کردن بخشی از ذخایر خود باشد اما عمدتا برای مصرف پالایشگاهی خواهد بود و خرید فعال برای تحویل در آوریل تا مه خواهد بود زیرا پالایشگاه‌ها، آماده افزایش فعالیت پس از تعمیرات فصلی می‌شوند.

برخلاف آمریکا، پکن آمار رسمی ذخایر نفت خود را منتشر نمی‌کند و در خصوص ذخایر نفت استراتژیک خود، محرمانگی به خصوصی نشان می‌دهد. طبق آمار ورتکسا، ذخایر چین شامل ذخایر تجاری در خشکی و ذخایر دولت، حدود ۹ درصد از اوج خود در ژوئیه کاهش پیدا کرده‌اند و در حال حاضر ۹۳۴ میلیون بشکه هستند که در مقایسه با میانگین پنج ساله ۹۲۰ میلیون بشکه، بالاتر است اما این میانگین، سال‌های رشد آهسته در فاصله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. در واقع، ذخایر چین باید در بالاترین حد یا نزدیک به بالاترین حد باشد.

به گفته جیانان سان، تحلیلگر شرکت انرژی اسپکتس، ذخایر نفت چین با تقاضا از سوی شرکت‌های بزرگ برای ذخیره‌سازی مجدد، احتمالا در سه ماهه جاری رشد خواهد کرد. این ذخایر احتمالا در طول سال ۲۰۲۴، بیش از ۶۰ میلیون بشکه رشد خواهند کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تقاضای چین برای پر کردن مجدد ذخایر در نیمه اول احتمالا محتاطانه بوده و برای خریداران بازار نفت ناامید کننده خواهد بود.

ارسال نظر