آب دریا تا اوائل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می رسد

آب دریا تا اوائل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می رسد

در جلسه ای در خصوص بررسی طرح های انتقال آب به ریاست معاون اول رئیس جمهور گزارشی از میزان پیشرفت پروژه های انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به شرق و فلات مرکزی ایران ارائه و اعلام شد آب دریا تا اوائل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می رسد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  محمد مخبر در این جلسه با اشاره به اهمیت مسئله آب به عنوان یکی از مولفه های قدرت و حاکمیت کشورها در سالهای آینده تاکید کرد: موضوع آب تاثیر اساسی بر معیشت،‌ رفاه و امنیت غذایی مردم دارد و با توجه به دسترسی های ایران به دریا و ساحل در شمال و جنوب کشور و ایجاد یک شبکه انتقال آب سراسری در داخل، بخش بزرگی از مسئله تنش آبی در دولت سیزدهم مرتفع خواهد شد.

در این جلسه که وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رئیس جمهور،‌ مسئولان دستگاه های مربوطه و مدیران عامل بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور حضور داشتند، معاون اول رئیس جمهور از وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت خواست تا یک طرح جامع برای انتقال آب از دریا در کشور تهیه کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اقدامات دولت در راه اندازی خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و استان های پر تنش آبی به عنوان طرح ماندگار دولت سیزدهم در تمامی محافل علمی و نخبگانی کشور یاد می شود که بخش مهمی از این موفقیت و دستاورد دولت سیزدهم به دلیل پیش بینی و تدوین مدل تامین مالی این پروژه ها بود که توانستیم بخشی از این خطوط را به ویژه در شهر یزد بهره برداری کنیم تا جایی که در تابستان سال جاری این شهر با کوچکترین مسئله تنش آبی مواجه نبود.

وی بر ضرورت بهره گیری از فناوری های روز دنیا در زمینه شیرین سازی،‌ انتقال آب دریا و استفاده از آب های نامتعارف تاکید و تصریح کرد: تجربه وزارت نیرو در خصوص بهره گیری از طرح آبیاری زیر سطحی و کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید سه برابری نشانگر اهمیت به روز بودن و بهره گیری از فناوری در توزیع منابع آبی دارد.

مخبر از وزرای نیرو و صمت خواست تا در اجرای خطوط انتقال آب به دنبال ایجاد و تعریف یک شبکه انتقال آب سراسری از دریا در داخل کشور باشند.

در ادامه این جلسه گزارشی از میزان پیشرفت پروژه انتقال آب دریای عمان (کریدور شرق)،‌ پروژه انتقال خلیج فارس به فلات مرکزی و انتقال آب دریای عمان به اصفهان و همچنین اقدامات انجام شده برای تسریع پیشرفت این پروژه ها ارائه شد.

طبق این گزارش در پروژه انتقال آب دریای عمان و در کریدور شرق تا انتهای آذرماه سال جاری پیشرفت کلی طرح به میزان حدود ۱۳ درصد و همچنین پیشرفت ماهیانه کریدور شرق تا زاهدان ۲۴ درصد اعلام شد.همچنین بر اساس این گزارش پروژه انتقال آب در فاز نخست با پیشرفت ۵۷ درصدی تا اوائل سال آینده به اصفهان می رسد.

ارسال نظر