اختصاصی چابک آنلاین؛

هزینه اجاره دکل های حفاری دریایی روزانه ۶۷ هزار یورو

هزینه اجاره دکل های حفاری دریایی روزانه 67 هزار یورو

ایران پیشتاز صنعت حفاری میدان های نفت و گاز در منطقه به شمار می رود و حفر چاه های جدید با هدف اکتشاف یا توسعه و برداشت نفت و گاز، از مهم ترین فعالیت های صنعت نفت به شمار می رود که در سال های اخیر با اتکا به ظرفیت های داخلی و توسط کارشناسان کشور انجام شده است.

به گزارش چابک آنلاین، اما وضعیت صنعت حفاری دردنیای بین الملل چگونه است؟

بررسی وضعیت بازار درصنعت حفاری در دنیا نشان می دهد که تعداد کل دستگاه های فعال حفاری درجهان در نیمه پایانی شهریورماه سال جاری به 1783 دستگاه رسیده که به تفکیک 641 دستگاه درآمریکا، 190 دستگاه در کانادا و 952 دستگاه در سطح بین المللی مشغول به فعالیت هستند.

نظر به پیش بینی های صورت گرفته درسال 2023 و با توجه به تصمیمات اوپک، به کار گیری دستگاههای حفاری به مراتب افزایش خواهد یافت.

بررسی بازارهای داخلی نیز نشان می دهد که ذخایر فعلی نفت وگاز ایران به میزان 340 میلیارد بشکه معادل نفت خام در 400 مخزن نفت و گاز است.

دردولت سیزدهم میزان تولید نفت خام روزانه به 3 میلیون و 300 هزاربشکه در روز رسیده که این مقدار تا پایان سال و درسال 1403 نیز روبه افزایش خواهد بود.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که در پایان نیمه نخست امسال،  ایران دارای 136 دستگاه حفاری اعم از خشکی و دریا بوده که از تعداد 136 دستگاه حفاری موجود در کشور، تعداد 106 دستگاه حفاری در کل میادین مختلف مشغول به فعالیت بوده است.

93 دستگاه فعال سهم میادین خشکی و 13 دستگاه فعال مربوط به میادین دریایی است.

با کاهش تنش ها در روابط منطقه ای و امکان اجماع بیشتر در اوپک، احتمال آن می رود که نیاز به اجاره دستگاه های حفاری درسال جاری روندی افزایشی به خودگرفته واین موضوع به افزایش نرخ اجاره روزانه دستگاهای حفاری خشکی و دریایی منجر خواهد شد.

photo_2023-12-19_09-43-39

هم اکنون اثرات این امر در بازگشایی پاکات مناقصات اخیرنیز خود را نمایان ساخته به نحوی که کمترین نرخ برای اجاره دکل های دریایی 300 فوتی مبلغ 67 هزار یورو روزانه وبرای دکل های خشکی حدود 21 هزار یورو روزانه است.

گزارشها نشان میدهند که از مجموع چاه های حفر شده درسال گذشته، ۱۵ حلقه توسعه ای توصیفی، پنج حلقه اکتشافی و ۷۹ حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

از این تعداد ۷۷ حلقه چاه در گستره فعالیت پنج شرکت بهره بردار تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، هشت حلقه در شرکت نفت فلات قاره در حوزه فرا ساحل، هشت حلقه در اجرای طرح های توسعه ای شرکت مهندسی و توسعه نفت، ۲ حلقه در قالب پروژه و چهار حلقه در پروژه های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفاری و تکمیل و در اختیار شرکت های کارفرما قرار گرفت.

شرکت ملی حفاری ایران به عنوان بزرگترین دارنده دکل های حفاری در ایران به شمار می رود.

هم اکنون از شمار ۷۳ دکل حفاری سبک، سنگین و فوق سنگین ناوگان این شرکت ۶۳ دستگاه در مدار عملیات و یا جابجایی هستند.

عمده‌ترین مشکلات موجود در بخش عملیات حفاری صنعت نفت کشور شامل کمبود دکل‌های مناسب برای انجام پروژه‌های حفاری خاص مانند آب‌های کم‌عمق خلیج فارس (۲۵درصد)، عدم تحویل زمین پروژه‌های بالادستی مانند طرح «نگهداشت و افزایش سطح توان» تولید به‌دلیل مشکلات، مالی حقوقی و قراردادی (۲۰ درصد)، افزایش زمان انتظارات عملیات حفاری به‌دلیل فرسودگی تجهیزات و ناوگان حفاری در کشور (۱۵ درصد)، طولانی‌بودن فرآیندهای برگزاری مناقصه‌ها و برآورد غیر متناسب خدمات عملیات حفاری و اجاره تجهیزات حفاری (۱۰ درصد) و کمبود تجهیزات مربوط به خدمات فنی جانبی از جمله دستگاه لوله مغزی ،سیار تجهیزات نمودارگیری و(۱۰ درصد) است.

 

ارسال نظر