کام ۳.۶ میلیون نفر در جنوب ایران از آب دریا شیرین می‌شود

کام 3.6 میلیون نفر در جنوب ایران از آب دریا شیرین می‌شود

با تکمیل طرح‌های شیرین‌سازی آّب دریا در نوار ساحلی جنوب، ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا با رشد ۱.۵ برابری به ۷۵۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز ارتقا پیدا می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، نوار ساحلی جنوب کشور شامل سه استان بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با جمعیت 5.7 میلیون نفر هم‌اکنون 80 واحد شیرین‌سازی آب دریا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در خود جای داده‌اند که این تجهیزات روزانه 502 هزار مترمکعب آب شیرین‌سازی و 2.3 میلیون نفر از جمعیت این استان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سیراب می‌کند. به عبارت دیگر، هم اکنون 40 درصد از مردم ساکن نواحی ساحل جنوب کشور آب شرب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از محل شیرین‌سازی آب دریا تامین می‌کند.

بر اساس گزارش شرکت آب و فاضلاب کشور، هم‌اکنون 21 طرح شیرین‌سازی آب دریا در دستورکار قرار گرفته که تا سال 1403 به مدار فعالیت می‌آید و ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا در نوار ساحلی کشور با رشد 250 مترمکعب در شبانه‌روز به 752 هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌رسد.

جمعیت تحت پوشش آب دریا در نوار جنوبی کشور به 63 درصد می‌رسد

در این راستا صابر علیدادی، مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آبفای کشور، با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه شیرین‌سازی آب دریا در نوار جنوبی کشور گفت: تا انتهای سال 1403 جمعیت تحت پوشش آب دریا برای تامین آب شرب با رشد 56 درصدی به 3.6 میلیون نفر می‌رسد و 63 درصد جمعیت نوار ساحلی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دربرمی‌گیرد.

شیرین‌سازی آب دریا یکی از منابع مهم تامین نیاز آب شرب نوار ساحلی کشور است که می‌تواند سایر منابع آبی در این منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یاری کند. بر این اساس شیرین‌سازی روزانه 752 هزار مترمکعب آب در سال زمینه شیرین‌سازی 274 میلیون مترمکعب آب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم می‌کند که معادل 1.3 برابر ظرفیت سد کرج است.

ارسال نظر