شناسه خبر : 32567

گستردگی سواحل ایران امتیازی ویژه برای احداث آب شیرین کن ها

گستردگی سواحل ایران امتیازی ویژه برای احداث آب شیرین کن ها

در مسیر حل مشکل تنش آبی در کشور، تسریع احداث آب شیرین کن‌ها در سواحل جنوبی کشور در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به اعتقاد فعالان عرصه صنعت تصفیه آب و آب شیرین کن ها، باتوجه به شرایط اقلیمی که در کشور حاکم است و همینطور وضعیت بارشی، امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگردانی آب‌های مصرفی به چرخه مصرف شهری هستیم.

به عبارتی برای مقابله با بحران کم آبی و مقابله با تنش آبی باید تا حد ممکن از منابع آبی تجدیدشونده استفاده کمتری داشته باشیم و بیشتر منابع آبی غیرمتعارف را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

یکی از این منابع آب غیرمتعارف دریاست که در سال‌های اخیر مورد استفاده و بهره برداری کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس برای تامین آب مورد نیاز آن‌ها قرار گرفته است.

در کشور ما نیز شروع شیرین سازی آب دریا به قدمتی ۱۰ ساله رسیده و حدود ۲ سال هم از این منبع برای مصارف صنعتی استفاده شده است.

البته بحران آب فقط مشکلات مربوط به تامین آب برای مصارف آشامیدنی یا صنعتی مربوط نمی‌شود و مسائل جانبی زیادی از جمله فرونشست‌های اخیر در شهر‌ها و بیکاری‌های ناشی از بی‌آبی وجود دارند که در بحث کشاورزی هم خود را نشان داده‌اند.

عیسی بزرگ‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص آب‌های غیر متعارف کشور گفت: ایران به دلیل خشکی بیش از حد به صورت منطقی باید به منابع آب‌های قابل دسترس سواحل شمالی و جنوبی خود توجه کند. ما در اسفند ماه سال گذشته قانون ویژه‌ای در خصوص استفاده از آب دریا برای سیستان و بلوچستان را به تصویب رساندیم.

او ضمن اشاره به ابرپروژه‌های مربوط به استفاده آب دریا افزود: باید نقشه راه آب کشور را به سمت ارتقای سهم ۵۰ درصدی سهم آب دریا در حل نیاز آبی کشور حرکت دهیم.

علی همتی شعبانی، مدیرعامل سابق و عضو هیئت مدیره سابق تأمین و انتقال آب خلیج فارس هم معتقد است با توجه به گستردگی سواحل کشور ما، باید بگوییم راه دیگری به غیر از استفاده از آب دریا و نمک زدایی نداریم و باید به سمت آب شیرین کن‌های متوسط حرکت کنیم.

مسئله آب شیرین کن‌ها در کانون توجه وزارت نیرو و دولت سیزدهم هم قرار گرفته است. محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در جلسه‌ای که به منظور بررسی طرح‌های کوتاه مدت در اسفند ماه برگزار شد با تاکید بر ضرورت تسریع احداث آب شیرین کن‌ها گفت: لازم است به منظور بهره برداری ساکنین مسیر خطوط انتقال آب، آب شیرین کن با سرعت احداث شده و طرح‌های خطوط انتقال نیز به صورت فازبندی شده مورد بهره برداری قرار گیرد.

جدیدترین طرح‌های آب شیرین کن وزارت نیرو در اسفند ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این افتتاحیه از برنامه جدی وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های غیرمتعارف در کشور خبر داد و گفت: امروز در وزارت نیرو استفاده از منابع آب غیرمتعارف در دستور کار جدی قرار گرفته و در این راستا پروژه‌های متعددی در حال اجرا و بهره‌برداری است.

هدف دولت در سهم آب شیرین کن ها از شبکه توزیع بوشهر

محرابیان با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در سواحل مستقر هستند، افزود: استفاده از آب دریا برای مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی در جهان به یکی از روش‌های تامین منابع آبی مرسوم است. امروز بسیاری از کشور‌های جهان از این منابع بهره‌برداری قابل ملاحظه‌ای می‌کنند. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود تا پایان دولت سیزدهم به میزان ۲۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در شبکه توزیع شهر‌های استان بوشهر استفاده کنیم.

به گفته مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، با تلاش‌های انجام شده در دولت سیزدهم ظرفیت آب شیرین کن‌های این استان از ۳۵ به ۱۰۰ هزار متر مکعب افزایش یافته است.

گستردگی سواحل در ایران یک امتیاز ویژه است

با توجه به اینکه به عقیده کارشناسان رسیدن به مدیریت مصرف و صرفه جویی در آب از مسیر فناوری می‌گذرد، شرکت‌های فناوری در ایران برای رسیدن به این هدف دست به کار شده اند.

عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا مسئله تأمین آب را از چالش‌های جدی بشر طی سال‌های آینده عنوان کرد و  گفت: تکنولوژی و راهکار‌های دانش بنیان گره‌گشای این مشکلات است و خوشبختانه متخصصان ایرانی بر این دانش و تکنولوژی مسلط هستند.

اگرچه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشکی واقع شده و از کل آورده سالانه تنها قریب به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب باکیفیت قابل مدیریت است، ولی وجود دریا در شمال و جنوب کشور، امتیاز ویژه‌ای است که امکان اجرای طرح‌های عظیم شیرین‌سازی را با رعایت ضوابط زیست محیطی فراهم ساخته است.

بر اساس اطلاعات موسسه تحقیقات آب، در ایران ۹۵ واحد آب شیرین کن در حال ساخت و بهره برداری وجود دارد که از این تعداد ۷۵ واحد از آن‌ها با ظرفیت ۱۶۲ میلیون متر مکعب در سال در حال بهره برداری است. ۲۰ آب شیرین‌کن هم در حال ساخت است که درصد‌های پیشرفتشان متفاوت است.

 

ارسال نظر