مصرف برق کولرها در ایران معادل کل برق مصرفی کشور مصر است

مصرف برق کولرها در ایران معادل کل برق مصرفی کشور مصر است

وزیر نیرو با بیان این که معادل کل برق مصرفی کشور مصر با ۱۰۰ میلیون جمعیت فقط توسط کولرها در ایران مصرف می شود از تولید انبوه کولرهای جدید با کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور 91 هزار و 292 مگاوات است که 7745 مگاوات آن در طول عمر دولت مردمی به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به اوج مصرف 73 هزار 600 مگاواتی در سال جاری گفت: مصرف در ماه‌های مختلف تفاوت دارد و یک سوم از مصرف سهم بخش خانگی، یک سوم بخش صنعت و یک سوم سهم سایر بخش‌ها است.

وی افزود: 31 هزار مگاوات از مصرف برق کشور در تابستان مربوط به کولرها است و معادل کل مصرف برق کشور مصر با 100 میلیون جمعیت است.

محرابیان با اشاره به اینکه هر یک درجه افزایش دما 1800 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود، گفت: کولرهای آبی طرح موتورهای BLDC با راندمان بسیار بالا که پیش از این تحقیقاتی بود با استفاده از ظرفیت‌های استاندارد، امروز به تولید انبوه رسید و به 50 درصد در کاهش مصرف برق کولرها منتهی می‌شود.

عضو کابینه دولت مردمی، با اشاره به ناترازی برق گفت: ناترازی باید برپایه نحوه مدیریت عنوان شود، در سال 1400 ما 15 هزار مگاوات ناترازی داشتیم که نتیجه آن خاموشی گسترده در بخش خانگی و صنعت بود.

وی ادامه داد: برنامه دولت در سه محور توسعه نیروگاه، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف طراحی و اجرا شد و 50 درصد ناترازی بر پایه مصرف 1400 کاهش پیدا کرد.

محرابیان تاکید کرد: سالانه یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق اضافه شده اما با شیوه‌های مدیریت مصرف، ناترازی مدیریت شد و معتقدیم کشور، می‌توان با روش‌های مختلف در کنار توسعه نیروگاه زمینه مدیریت انرژی را فراهم کند.

وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی گفت: مصرف برق در تابستان گرما روی افزایش مصرف تاثیر دارد اما در مصارف تولیدی و غیر گرمایشی می‌توانیم مدیریت مصرف کنیم.

وی افزود: ما در بخش خانگی مدیریت مصرف را به دست 85 میلیون ایرانی دادیم و گفتیم، هر ایرانی هر مقدار کاهش مصرف بدهد، می‌توان از پاداش صرفه‌جویی استفاده کند.

محرابیان با اشاره به نتایج پاداش صرفه‌جویی گفت: بین سال‌های 1390 تا 1400، رشد مصرف خانگی سالانه حدود 7 درصد بود اما با طرح پاداش صرفه‌جویی در سال 1401 نسبت به سال 1400 ما با 2.3 درصد کاهش مصرف مواجه شدیم، در تابستان 1402 یکی از گرمترین سال‌های تجربه شده بود و گنبد حرارتی روی کشور مستقر شد اما با این وجود تنها 1 درصد افزایش مصرف برق بخش خانگی داشتیم.

وزیر نیرو گفت: ما طی 2 سال اگر در شرایط قبل حرکت می‌کردیم، باید 14 درصد رشد مصرف بخش خانگی می‌داشتیم اما تنها 1 درصد رشد ثبت شد.

وی با اشاره به تامین برق بخش صنعت کشور گفت: در سال 1402 نسبت به سال 1400، شاهد رشد 30 درصدی مصرف برق بخش صنعتی کشور بودیم.

محرابیان گفت: تابستان 1400 با وجود اینکه ما کرونا داشتیم و پروژه‌های عمرانی کشور رکود داشت، در اثر نبود برق با جهش قیمتی 433 درصدی سیمان مواجه شدیم اما در تابستان امسال در یک مرداد، 5 درصد کاهش قیمت داشتیم، نسبت به شروع فصل گرما و موجود ذخیره کلینکر کارخانجات سیمان 2 برابر شد.

وزیر نیرو گفت: هدف ما از برنامه مدیریت مصرف تامین انرژی برای جهش تولید بود، ما در جمعه ها کمترین مصرف برق را داریم اما در تابستان امسال در استانی مثل استان خوزستان اوج بار خود را در جمعه ثبت می‌کرد.

محرابیان با اشاره به مسئله آب شرب گفت: اخیرا بانک جهانی گزارشی منتشر کرد که بر مبنای آن 99.8 درصد جمعیت شهری کشور به آب شرب دسترسی دارند و در آب روستایی 82 درصد روستاها به آب شرب پایدار دسترسی دارند.

وی با اشاره به برنامه جهاد آبرسانی گفت: 10 هزار روستا در برنامه جهاد آبرسانی در دستور کار قرار گرفت و از ابتدای سال 1401 عملیات اجرایی شروع شد و هم اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 3500 روستا به آب شرب پایدار دسترسی پیدا کردند.

این مقام مسئول با اشاره به مسئله آب سیستان و بلوچستان گفت: 23 درصد از طرح جهاد آبرسانی درپهنه استان سیستان و بلوچستان تعبیه شده است و تا پایان دولت 10 هزار روستا در سطح کشور آبرسانی می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به مسئله حقابه هیرمند گفت: اخیرا بازدید توسط همکاران ما از ایستگاه دهراود داشته و مشخص شد، افغانستان هم درگیر خشکسالی است اما به میزان بارندگی انجام شده ما از حقابه هیرمند سهم داریم و پیگیر دریافت حقابه هستیم.

محرابیان، گفت: در تامین آب شرب منطقه سیستان، با آب هیرمند و بدون آب هیرمند پروژه‌های بسیاری برای تامین این آب در دستور کار قرار گرفته است.

ارسال نظر