اختصاصی چابک آنلاین؛

انتظار طولانی مدت توانیر پشت چراغ قرمز شرکت های بیمه ای

انتظار طولانی مدت توانیر پشت چراغ قرمز شرکت های بیمه ای

تشریفات برگزاری مناقصه بیمه برق مشترکان برای قرارداد سال ۱۴۰۲ در حالی در دستور کار توانیرقرار داد که در چند سال اخیر شرکت‌های بیمه ای به پذیرش این پرتفوی روی خوش نشان نداده اند به طوری که توانیر مناقصه خود را چندین بارتکرار کرد.

چابک آنلاین،زهرا نامداری، چند سالی است که شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) خسارت‌ ناشی از نوسانات و قطعی‌های برق تمام مشترکان خود در نقاط شهری، روستایی و عشایری و کل عرصه و اعیان و مشاعات واحد‌های مسکونی و تجاری را تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

به تازگی مدیر کل امور انرژی و مشتریان صنعت برق شرکت توانیر اعلام کرد که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان خسارت برقی برای سال 1401 پرداخت شده است.

عبدالامیر یاقوتی اعلام کرد که تا نیمه اول تیرماه امسال، 15 هزار و 826 پرونده خسارت آتش‌سوزی ناشی از برق ثبت شده و ۱۴ هزار و ۹۶۰ پرونده هم تعیین تکلیف شده است  و افزوده که  در صورت همکاری مشترکان خسارت دیده تا پایان تیرماه تمامی پرونده های ثبت شده سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف خواهند شد.

وی،  اعلام کرد که تشریفات برگزاری مناقصه بیمه برق مشترکان برای قرارداد سال 1402در حال انجام است و امیدوار است که با استقبال شرکت‌های بیمه‌ای، شرکت طرف قرارداد تا پایان مرداد ماه تعیین شود.

شرکت توانیر هرساله برای انتخاب شرکت بیمه گر و پرداخت خسارت های مشترکان خود، اقدام به برگزاری مناقصه در سقف منابعی که از مشترک دریافت می‌شود، می کند.

درنتیجه  برگزاری مناقصه‌ سال‌های گذشته توانیر، در سال ۱۳۹۱ شرکت بیمه دانا، در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ شرکت بیمه دی، در سال ۱۳۹۴ شرکت بیمه پارسیان، در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مجددا شرکت بیمه دی و در سال ۱۳۹۸ و 1399 شرکت بیمه کوثر برنده مناقصه توانیر شدند.

درسال های 1400 و 1401 بی میلی بیمه گران از ورود به پوشش ریسک مشترکان برق به گونه ای بود که این موضوع به چالشی جدی فراروی توانیر تبدیل شد و بارها مناقصه این شرکت بدون نتیجه برگزار شد.

درنهایت با تاخیری چندماهه شرکت بیمه دی پوشش ریسک مشترکین برق  در دو سال 1400 و 1401 را پذیرفت.

اما چه عواملی باعث بی میلی شرکت های بیمه ای از پوشش ریسک خسارت های ناشی ازنوسانات و قطعی‌های برق مشترکان توانیر شده است؟

طبق آخرین آمار، تعداد کل مشترکین برق کشور تا پایان اسفند سال گذشته نسبت به پایان سال 1400 حدود 2.6 درصد افزایش یافته و نزدیک به 39 میلیون مشترک رسیده است.

ازسال 1398 تا سال 1401 میزان حق بیمه پرداختی مشترکان برق خانگی شهری ۱۰۰ تومان به ازای هر ماه و مشترکان برق تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به ازای هر ماه بود.

این مبلغ برای مشترکان روستایی هم نصف می شد.

 عدم تناسب حق بیمه دریافتی و خسارت پرداختی بیمه گران در پرتفوی مشترکین توانیر

به نظر می رسد که متناسب نبودن حق بیمه دریافتی، افزایش هزینه خسارت های واقع شده با تعداد خسارت ومتناسب نبودن سقف تعهدات درقرارداد شرکت بیمه گر و بیمه گذار از مهمترین دلایل عدم استقبال شرکت های بیمه ای برای ورود به این پرتفوی در سال های اخیر باشد.

چراکه ثابت بودن حق بیمه مشترکین برق درحالی بود که نرخ تورم باعث رشد قابل توجه قیمت لوازم برقی شده است.

پیشتر ، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق به چابک آنلاین گفته  که پیشنهاد افزایش مبلغ حق بیمه دریافتی برروی قبوض برق برای سال 1402 ارایه شده است.

درهمین راستا بیستم اردیبهشت ماه سالجاری، هیات دولت، آیین‌نامه اجرایی سقف و نحوه برگزاری مناقصه جهت بیمه خسارات مالی و جانی مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری برق را تصویب کرد.

بر همین اساس به وزارتخانه نیرو از طریق شرکت های تابعه ذی ربط اجازه داده شد تا ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ دو هزار ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان برق مبلغ بیست هزار ریال اخذ و به عنوان منابع داخلی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.

این مبلغ برای مشترکان روستایی هم معادل ۵۰ درصد تعیین شد.

حال سوالی که با توجه به تورم موجود در جامعه مطرح می شود این است که آیا این میزان افزایش در میزان حق بیمه  پرداختی مشترکین تکافوی جبران خسارت های وارده به آنها را دارد؟

به نظر می رسد که عدم تناسب حق بیمه دریافتی و خسارت پرداختی از سمت بیمه گران، در پرتفوی مشترکین توانیر، تنها چالش موجود در خصوص این پرتفوی نیست.!

ازسوی دیگر،  بیمه گران از شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) به عنوان یکی از مشتریان بد حساب یاد می کنند و حتی در دوره ای اهالی صنعت بیمه به این اتفاق نظر رسیدند که در مناقصه های این شرکت حاضر نشوند.

باتوجه به اصلاح صورت گرفته در نرخ حق بیمه پرداختی باید دید که شرکت های بیمه ای در سالجاری نسبت به برگزاری مناقصه شرکت توانیر چه واکنشی نشان خواهند داد؟

photo_2023-07-11_09-42-15

 

ارسال نظر