شناسه خبر : 47299

اختصاصی چابک آنلاین ؛

تعداد مهندسان از تعداد کاردان های فنی ساختمان سبقت گرفت

تعداد مهندسان از تعداد کاردان های فنی ساختمان سبقت گرفت

رئیس هیئت مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، اظهار کرد که در دنیا، تکنسین‌ها نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارند، اما در ایران وضعیت متفاوت است و تعداد مهندسان سازمان نظام مهندسی بیشتر از تعداد کاردان ها شده ودر سال گذشته، حدود هزار نفر ازکاردان‌ها لغو عضویت و به مهندس ساختمان تبدیل شده‌اند.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، تورج پشوتن در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: سازمان نظام کاردانی ساختمان برنامه ‌ریزی کرده تا از کاردان‌ها و معماران تجربی به عنوان مجریان ذی‌صلاح و سرپرست کارگاه‌ها استفاده کند؛ این اقدامات به کاردان ها و معماران تجربی کمک می‌کند تابتوانند با متراژ بیشتری در صنعت، ساختمان بسازند و به کارایی بالاتری دست یابند.

وی،بابیان اینکه از سال 93 به بعد، دستگاه‌های مختلف از واگذاری پروژه‌های ساختمانی به کاردان‌های ساختمان  اجتناب می‌کنند، گفت: این امر باعث شده تا کاردان‌ها به سمت شغل‌های دیگری غیر از صنعت ساختمان بروند.

رئیس هیئت مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، با بیان اینکه کاردان‌ها باید براساس مصوبات هیات وزیران فعالیت کنند، اما این اجازه به آنان در حد همان قانون هم داده نمی‌شود، افزود: برای بهبود نظام کاردانی ساختمان، ابتدا باید پروانه‌ها را به‌روز رسانی  کرده و  از آن‌ها به شکلی استفاده کنیم که منطبق با قوانین مصوب نظام کاردانی ساختمان باشد.

وی، اذعان داشت: یکی از مشکلات اصلی نظام کاردانی ساختمان،عدم نظارت برتعداد طبقات بیشتر ساختمانی است زیرا در شهرهای بزرگ مانند تهران، حداقل باید 5 سقف نظارت و اجرا شود، اما شیوه‌نامه‌های موجود به معماران تجربی  3 سقف و به کاردان‌ها 4 سقف اجازه می‌دهد و این باعث محدودیت‌های زیادی برای کاردان‌ها می‌شود،به عنوان مثال، در تهران تعداد ساختمان‌های سه طبقه رو به کاهش است.

پشوتن، گفت: به منظور بهبود عملکرد و اثربخشی نظام کاردانی، تغییراتی در ساختار سازمانی اعمال شده و در حال حاضر،نگاه یک‌طرفه به صنعت ساختمان و تمرکز بر مهندسان است، در حالی که یک ساختمان از چهار عنصر کارگر ماهر، معمار تجربی، کاردان و مهندس تشکیل شده است.

وی، افزود: اصلاح این وضعیت و برنامه‌ریزی مناسب از طریق مدیران، می‌تواند تغییراتی مثبت در نظام کاردانی ایجاد کند و این تغییرات باعث می‌شود که کاردان‌ها، معماران و مهندسان با امید به کار بپردازند و به طور مشترک در بهبود عملکرد و اثربخشی صنعت ساختمان مشارکت کنند.

 

ارسال نظر