شناسه خبر : 42840

اختصاصی چابک آنلاین؛

مالیات برخانه های خالی و لوکس دستاورد جدی نداشته است

مالیات برخانه های خالی و لوکس دستاورد جدی نداشته است

یک کارشناس اقتصاد مسکن، با بیان این که بخش زیادی از سرمایه های کشور به سمت بازار ساختمان و مسکن رفته و سایر بخش های اقتصاد را با چالش مواجه کرده است، افزود: ساخت چهار میلیون مسکن کفاف سامان دهی بازار مسکن را به صورت کامل نمی دهد و اقتصاد کشور نیاز شدیدی به سرمایه های دپو شده در بخش مسکن دارد.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، مجید گودرزی، در گفتگو با چابک آنلاین با بیان این که درحال حاضر یک رقابت ناسالم  بین بخش مسکن و سایر بخش ها به وجود آمده گفت که قیمت بخش مسکن  86 درصد در یک سال افزایش داشته ، هر چند که در این بین  بانک ها رغبتی به پرداخت وام با نرخ 23 درصد ندارند.

وی،  ادامه داد: در اکثر کشور های دنیا بانک ها 80  تا 90 درصد هزینه های خرید و ساخت مسکن را به صورت تسهیلات تامین می کنند و شاید تسهیلاتی  با نرخ سود 18 درصد هم تصویب شود اما این نوع تسهیلات پرداخت نمی شوند.

گودرزی، اذعان داشت که در ابتدا برای کنترل  بازارمسکن لازم است که این بازاراز سود های کاذب  که باعث شده 40 درصد از سرمایه های کشور در این بخش دپو شودکنترل کنند.

این کارشناس صنعت مسکن در مورد قانون های تصویب شده برای کنترل قیمت های مسکن، گفت:  یکی از قوانینی که برای کنترل قیمت های مسکن تصویب شده مالیات بر خانه های خالی و لوکس است اما به دلیل ضعف شدید کارشناسی و فقدان ضمانت های اجرایی دستاورد و حاصلی نداشته و این موضوع به جای این که به اهرمی برای کنترل های قیمت ها باشد به بهانه خوبی برای افزایش قیمت ها تبدیل شده است.

 

ارسال نظر