شناسه خبر : 41021

ساخت ۵۰ هزار مسکن کارگری به صورت آزمایشی در کشور تا پایان سال

ساخت ۵۰ هزار مسکن کارگری به صورت آزمایشی در کشور تا پایان سال

مسکن یکی از موضوعات مورد بررسی در جلسه شورای عالی کار بود که به گفته ی یکی از اعضای شورای عالی کار مقرر شد بعد از ایجادقرارگاه ویژه مسکن کارگران,ساخت ۵۰هزار مسکن به صورت آزمایشی در چند استان تا قبل از پایان سال آغاز شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، مطابق قانون اساسی داشتن مسکن حق هر خانواده ایرانی است. دولت ها طبق این موضوع موظف به تأمین مسکن هستند. بر اساس اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندتر هستند به ویژه کارگران و روستاییان این اصل را اجرا کند.

در راستای تأمین مسکن برای خانوارها طرح‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن اقشار جامعه پیش‌بینی شده که از جمله آنها طرح مسکن مهر و طرح مسکن ملی است. به موازات اجرای طرح مسکن ملی طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت. دولت سیزدهم نیز با هدفگذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ساخت4 میلیون واحد تا پایان دولت، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد.

 قیمت سرسام‌آور مسکن و به تبع آن اجاره بهای سنگین عملاً بیش از نصف حقوق کارگران را می‌بلعد و حال در شرایطی که حتی کارگران برای پرداخت اجاره در تنگناهای مالی هستند، دیگر توانی مالی برای خرید خانه حتی به شرط دریافت وام هم ندارند.

سیصد‌وبیست‌و‌یکمین نشست شورای عالی کارچند روز گذشته با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد و یکی از دستورات آن بحث مسکن کارگران بود.

مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست مسئله اصلی مسکن کارگری در کشور را تأمین زمین عنوان کرد و افزود: بر همین اساس تفاهم‌نامه 400هزار واحد مسکونی فی مابین وزارت تعاون، کار و رفاه و اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی در مهرماه 1400امضا شد.

وی افزود: در ادامه مسیر، اساسنامه تعاونی‌های مسکن جهش کارگری در شهریورماه 1401 و دستورالعمل نحوه تشکیل این تعاونی‌ها آبان‌ماه سال گذشته تهیه و ابلاغ شد.

مسکنی تأکید کرد: بند (ب) ماده 12اساسنامه تعاونی مسکن جهش کارگری اشاره کامل به شرایط اختصاصی تعاونی مسکن کارگران دارد.

مسکنی گفت: کارگران ابتدا باید از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کنند تا به ما معرفی شوند و پس از وسع سنجی و دهک‌بندی، در قالب تعاونی‌های مسکن متشکل و پروژه‌های مسکن وارد مرحله ساخت می‌شوند.

* اجرای آزمایشی طرح مسکن کارگری و ساخت 50هزار واحدقبل از پایان سال

به گزارش تسنیم،مطابق اظهارات آیت اسدی,عضو کارگری شورای عالی کار 10 پیشنهاد برای تامین مسکن کارگران در جلسه اخیر شورای عالی کار مطرح شد. تخصیص زمین رایگان دولتی برای مسکن کارگران فاقد مسکن،تامین تسهیلات ارزان‌قیمت با استفاده از امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دو بانک زیر مجموعه رفاه کارگران و توسعه تعاون که بخشی از تسهیلات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مسکن کارگران اختصاص دهند،پیشنهاد پرداخت تسهیلات با نرخ پایین تر به کارگران که بخشی از آن را کارفرما و بخشی را کارگر پرداخت کند,ارائه مصالح ارزان ساخت از شرکت های زیرمجموعه شستا و تأمین اجتماعی به کارگران,ساخت مسکن کارگران از بیمه و مالیات معاف شوند یا تخفیف قابل توجهی بگیرند تا مسکن کارگری رونق بگیرد.

 به گفته ی آیت اسدی،عضو شورای عالی کار وزیرکار در این جلسه موافقت کرد که یک ستاد در وزارت کار ظرف یک هفته تشکیل شود که در آن نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، سازمان تامین اجتماعی، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان حضور داشته باشند و طرح ساخت مسکن کارگری به صورت آزمایشی در یکی دو استان شروع شود و قبل از پایان سال حداقل 50 هزار واحد مسکن کارگری ساخته شود.

 

ارسال نظر