شناسه خبر : 46531

اختصاصی چابک آنلاین؛

عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه صنعت لیزینگ اعلام شد

عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه صنعت لیزینگ اعلام شد

سیدشهاب‌الدین پورعباسی، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره واسپاری توسعه تعاون: محدودیت‌هایی که در دستورالعمل‌های ناظر برشرکت‌های لیزینگ وجود دارد که امکان تأمین منابع مالی برای شرکت‌های لیزینگ را محدود کرده‌ است.

به گزارش چابک آنلاین، فعالین صنعت باید پیشنهادات عملی را برای اصلاح این دستورالعمل‌ها به بانک مرکزی، مجلس و دولت ارائه دهند.

یکی دیگر از محدودیت‌ها این است که کف سرمایۀ شرکت‌های لیزینگ پایین است.

اخیراً در دستورالعمل جدید این کف سرمایه  از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیارد تومان برای شرکت‌‌های سهامی خاص و عام پیشنهاد شده و در دستور کارقرار گرفته است.

ازآن‌جایی که این مسئله وضعیت مالی شرکت را برای اخذ تسهیلات بانکی و یا انتشار اوراق اهرم قرار می‌دهد، تأثیرات مضاعف خود را خواهد داشت.

علاوه بر این‌ها در همۀ مؤسسات مالی می‌توان تا ۱۰  تا ۲۰ برابر سرمایۀ شرکت ها تسهیلات بانکی گرفت،درحالیکه در صنعت لیزینگ فقط تا ۲ برابر سرمایه و حقوق مالکانه می‌توانند  تسهیلات بانکی بگیرند.

شاید نهاد ناظر تفاسیری داشته باشد و مثلاً بگوید به این دلیل این کار را کردیم که شرکت‌های لیزینگ به سمت ابزارهای دیگر بروند، اما در کشور ما حتی اگر به سراغ ابزارهای دیگر برویم مجدداً به سد جدیدی از قوانین و مقررات برخورد می‌کنیم.

 عاملیت منابع مالی در اساسنامۀ شرکت‌های لیزینگ آمده است، اما تفسیر نشده و  به اجرا نرسیده و شیوه‌نامه‌ای برای آن ایجاد نشده است.

اساسنامه‌ای که برای یک صنعت مهمی مثل صنعت لیزینگ که تأثیرات مهمی در جامعه دارد ایجاد می‌کنیم، باید پیرو آن شیو‌نامه‌ها و روش‌های اجرایی و قراردادهای آن را نیز به سرعت ایجاد کنیم.

 

حجم ویدیو: 92.48M | مدت زمان ویدیو: 00:03:54 دانلود ویدیو
ارسال نظر