شناسه خبر : 43261

اختصاصی چابک آنلاین؛

نیمی از تقاضای داخلی فولاد به صنایع ساختمانی اختصاص دارد

نیمی از تقاضای داخلی فولاد به صنایع ساختمانی اختصاص دارد

یک عضو هیأت مدیره شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، نوسانات قیمت جهانی سنگ‌آهن را یکی از عوامل تاثیر گذار بر تولیدات صنعت فولاد دانست و اعلام کرد که افزایش قیمت سنگ‌آهن باعث رشد هزینه‌هاو کاهش سودآوری صنعت فولاد بوده که ممکن است این شرایط تبعاتی را در بازارهای مصرفی در پی داشته باشد.

چابک آنلاین ، لیلا امیری، حسین بهمن زاده درگفتگو با چابک آنلاین، با بیان اینکه افزایش ناگهانی قیمت سنگ‌آهن، کاهش توان رقابتی صنعت فولاد را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: کاهش قیمت سنگ‌آهن  به بهبود میزان سودآوری و رقابت‌پذیری این صنعت کمک کند.

وی، گفت: عوامل متعددی از جمله نوسانات قیمت مواد اولیه، عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی، تکنولوژی تولید، هزینه‌های انرژی، میزان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، نوآوری در فرآیندهای تولید و استراتژی‌های بازاریابی در ارزیابی دورنمای صنعت فولاد حائز اهمیت هستند.

بهمن زاده ،افزود: استراتژی‌های مناسب در مواجهه با نوسانات بازار و توانایی سازگاری با تغییرات اقتصادی و صنعتی نقش حیاتی در برقراری استحکام صنعت فولاد دارد.

وی، با اشاره به اینکه کشورهای برتر تولیدکننده فولاد به سمت تولید محصولات باکیفیت، با ارزش افزوده بالا و صنایع پیشرفته در حال حرکت هستند، مطرح کرد:ما نیز باید به‌منظور دسترسی به ارزش افزود بالاتر، از خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی به سمت تولید باکیفیت گام برداریم.

وی،تأمین نشدن زیرساخت‌ها را از جمله چالش‌های اصلی این حوزه مطرح کرد که می‌تواند دستیابی به هدف 55 میلیون تنی فولاد تا سال 1404 را با مشکل مواجه سازد.

عضوهیأت مدیره شرکت فولادکاوه جنوب کیش،گفت:با توجه به اینکه محدودیت‌های زیرساختی درسال های قبل باعث ایجاد عدم نفع شده که  دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به تحقق تولید 55 میلیون تنی فولاد خام تا سال 1404 کمک کند.

وی،اظهارداشت: از آنجایی که نیمی از تقاضای داخلی فولاد به صنایع ساختمانی اختصاص دارد، بنابراین رکود حاکم بر صنعت ساختمان به طور قطع  بر کاهش تقاضای فولاد کشور تأثیرگذار بوده  به‌طوری که محصولات فولادی همچون تیرآهن، لوله فولادی، قوطی، میلگرد، ورق فولادی، نبشی، مفتولی و پروفیل از این حیث بیشترین تأثیرپذیری را داشته‌اند.

بهمن‌زاده،اعلام کرد که صادرات فولاد در سال گذشته ارزآوری خوبی برای کشورداشته، اما در حال حاضر به‌خاطر قوانین سخت از جمله افزایش عوارض صادرات فولاد، رقبا در بازار جهانی به دنبال افزایش سهم  از بازار خود هستند.

عضوهیأت مدیره شرکت فولادکاوه جنوب کیش، با بیان اینکه تولید کنسانتره و گندله مازاد نیاز مصرفی کشور است، افزود: از آنجایی که امکان دپوی طولانی‌مدت این محصول وجود ندارد، بنابراین  نیاز است تا مازاد تولید آن صادر شود.

بهمن‌زاده ، بیان داشت: اعمال عوارض بر صادرات گندله، منجر به کاهش قیمت این محصول خواهد شد، چراکه این شرایط توجیه صادرات را از بین برده و مازاد عرضه را به‌همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: نسبت قیمت گندله به شمش فولاد در معاملات بورس کالا ابتدای سال گذشته 27 درصد بود که در حال حاضر به 22 درصد کاهش یافته و در صورت اجرایی شدن مصوبه عوارض مالیاتی، با افت بیشتری مواجه خواهد شد که این مسأله، کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدکننده گندله را نیز به‌همراه خواهد داشت.

بهمن‌زاده،کشور روسیه را درحوزه صادرات فولاد،رقیبی قوی برای بازار فولاد جهان دانست و ادامه داد: صادرات این محصول نیازمند ثبات قانون، جلب اعتماد مشتریان و بازاریابی است.

 

ارسال نظر