شناسه خبر : 46943

صادرات کنسانتره سنگ‌آهن رکورد زد

صادرات کنسانتره سنگ‌آهن رکورد زد

صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هم به لحاظ حجمی و هم به لحاظ ریالی افزایشی رقم خورده است. به‌ویژه اینکه آهن اسفنجی و گندله سنگ‌آهن رشد بالغ بر ۸۰ درصدی داشته و کنسانتره نیز هم به صورت وزنی و هم ریالی رکورد افزایش زده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد ۱۱ ماهه فولادسازان کشور در امر صادرات، از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده است؛   آمار صادراتی در مدت مذکور سال جاری و مقایسه آن با صادرات در مدت مشابه سال گذشته، نشان می‌دهد که صادرات وزنی فولاد کشور در تمام زنجیره آهن و فولاد از رشد ۵.۵ درصدی تا ۷۹۸.۶ درصدی برخودار شده است؛ این در حالیست جز مقاطع تخت و محصولاد فولادی، ارزش صادرات این زنجیره نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

طبق آمار صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور، در مجموع ۱۱ ماهه امسال، دو میلیون و ۷۱۴ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که حدود یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن بیشتر میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است.

ارزش صادرات این مقاطع فولادی نیز ۱۵.۸ درصد بیشتر شده است. در حالیکه در ۱۱ ماهه سال گذشته، در مجموع ارزش صادرات مفقاطع طویل فولادی ۷۶ میلیون دلار بوده، این عدد در صادرات امسال به ۸۸ میلیون دلار رسیده است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز از ۴۱۷ هزار تن به ارزش ۲۹۳ میلیون دلار در مجموع ۱۱ ماهه ١۴٠١ به ۴۴۰ هزار تن در مدت مشابه سال جاری به ارزش ۲۷۹ میلیون دلار رسیده است؛ گرچه حجم صادرات ۵.۵ درصد رشد داشته اما ارزش صادارت این مقطع فولادی، پنج درصد کمتر شده است.

ظرف ۱۱ ماهه امسال سه میلیون و ۱۵۴ هزار تن محصولات فولادی (به ارزش یک میلیارد و ۶۳۶ میلیون دلار) طی مدت مذکور سال جاری صادر شده که نسبت به دو میلیون و ۸۹۹ هزار تن صادراتی در ۱۱ ماهه سال گذشته به ارزش یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار رشد ۸.۸ درصدی حجم صادرات اما افت ۳.۳ درصدی ارزش ریالی صادرات این مقاطع را نشان می‌دهد

از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، هفت میلیون و ۱۰۲ هزار تن شمش فولاد به ارزش صادراتی بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است. این حجم صادرات شمش فولاد ۷.۴ درصد بیش از میزان صادرات  آن در مدت مشابه سال گذشته است که شش میلیون و ۶۱۲ هزار تن فولاد میانی به ارزش سه میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار، صادر شده بود. ارزش ریالی صادرات شمش فولاد، ۵.۷ درصد در این مقایسه آمار رشد داشته است.

رشد صادرات در گندله سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ‌آهن هم به لحاظ وزنی و هم به لحاظ ریالی رکورد زده است.

صادرات آهن اسفنجی، افزایش ۸۱.۳ درصدی را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که در ۱۱ ماهه سال گذشته حدود ۷۹۶ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده بود، این عدد در مجموع ۱۱  ماهه ۱۴٠٢ به بالغ بر یک میلیون تن (یک میلیون و ۳۹۴ هزار تن) به ارزش صادراتی ۳۴۱ میلیون دلار رسیده است. ارزش صادراتی این محصول معدنی در ۱۱ ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۸۶ میلیون دلار ثبت شده است؛ بنابراین ارزش ریالی صادرات ۸۳.۳ درصد افزایش یافته است.

صادرات گندله سنگ‌آهن در مجموع ۱۱ ماهه امسال ۹ میلیون و ۳۱۵ هزار تن به ارزش ۹۷۶ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به چهار میلیون و ۹۹۳ هزارتن صادراتی به ارزش ۵۹۶ میلیون دلار به لحاظ وزنی ۸۷ درصد و به لحاظ ارزش صادراتی ۶۳.۸ درصد افزایش داشته است.

در نهایت بیشترین رشد صادرات مختص کنسانتره سنگ‌آهن است که با رشد ۶۳۳.۸ درصدی از ۶۵۷ هزار تن به ارزش صادراتی ۷۴ میلیون دلار در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به پنج میلیون و ۹۰۴ هزارتن به ارزش صادراتی ۵۴۳ میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری رسیده است.  

ارسال نظر