شناسه خبر : 37612

ساخت و سازهای غیرقانونی در کدام منطقه تهران بیشتر است؟

ساخت و سازهای غیرقانونی در کدام منطقه تهران بیشتر است؟

رئیس شورای عالی استان ها به ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرها اشاره کرد و گفت: شهرداری ها به تنهایی نمی توانند با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی از مناطق شهرداری تهران به خصوص در حاشیه شهر انجام می شود.تخریب این ساخت و سازها در دستور کار و مدیریت شهری به جد پیگیر موضوع است.قسمت زیادی از ساخت و سازهای غیرقانونی در منطقه 19 شهرداری رخ می دهد.

بخش عمده ای  از ساخت و سازها غیر مجاز و تصرفی هستند و بیشتر در منطقه 19 است.  در این اراضی اقدامات غیرمجاز انجام می شود که منجر به آلودگی و آسیب های اجتماعی شده و در فضاهای داخل بافت ها، تمام اراضی را دیوارکشی کردند و در چند عملیات با حضور نیروی انتظامی و یگان حفاظت با این ساخت و سازها برخورد شد و سوله سازی و تجاری سازی نیز مورد برخورد قرار گرفت.

سازندگان ساخت و سازهای غیرمجاز شگردها مختلفی دارند و حتی از قمه و چاقو استفاده می کنند و یک شبه یک سازه بنا می کنند سازه های که در هنگام بروز بحران اصلا دوامی ندارند.

مدیریت شهری معتقد است نباید به این املاک انشعابات آب، برق و گاز داده شود. شهرداری تهران به تنهایی نمی توانند با این ساخت و ساز ها مقابله کند و باید دستگاه های مسوول در این زمینه حضور داشته باشند.تخریب ساخت و سازها انجام می شود اما خلاهای قانونی وجود دارد و باید بروکراسی های اداری در این زمینه برطرف شود.

در صورتی که در کلان شهر تهران مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود؛ بسیاری از مشکلات قابل رفع است. موضوع مدیریت یکپارچه شهری قرار است در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

یکی دیگر از معضلات اساسی در تهران بافت فرسوده است و باید برای رفع این مشکل تمامی دستگاه های مسوول پای کار بیایند. شهرداری تهران بسته های تشویقی را برای این منظور درنظر گرفته تا مالکان برایشان نوسازی مقرون به صرفه باشد.

در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز، برخورد با سوداگران، جرم انگاری در زمینه ساخت و ساز غیر مجاز و ...... با پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها و نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

برخی از ساختمان ها به صورت غیرقانونی و یک شبه در تهران ساخته می شود. بفرمائید مدیریت شهری برای مقابله با ساخت و سازهای غیرقانونی چه برنامه‌ای دارد؟

تلاش برای کاهش  دامنه بافت فرسوده در پایتخت/ساختمان‌های ناایمن باید به ساختمان‌های ایمن تبدیل شود/نباید در بحران ها در دچار مشکل شویم و باید برای این امر برنامه ریزی کرد/بالا رفتن سن و فرسودگی ساختمان ها در شهر/ سرعت توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی و ساخت و سازهای غیرمجاز بالاست/باید هزینه سوداگری در شهر افزایش یابد

در شورای اسلامی شهر تهران تلاش می‌کنیم تا دامنه بافت فرسوده را در تهران کاهش دهیم و ساختمان‌های ناایمن را به ساختمان‌های ایمن تبدیل کنیم. باید شرایط به گونه‌ای باشد که شهروندان در مواقع بحران‌ها دچار خسارت به ویژه از نوع از دست دادن عزیزانشان نباشند.

به طور طبیعی وقتی عمر ساختمان‌ها بیشتر می‌شود، زمینه فرسودگی هم بالا می‌رود. ما همچنین میزان بافت فرسوده زیادی داریم و سرعت توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی و ساخت و سازهای غیرمجاز بالاست. سوداگران اقدام به کارهای غیرقانونی کرده و در عرض یک روز بنا می‌سازند و این ساختمان‌های خطرناک و ناایمن جان شهروندان را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهند.تلاش ما این است که این اتفاق مهار شود و مهار آن هم این است که کسانی که سوداگری می‌کنند هزینه‌شان را به شدت بالا ببریم. 

چرا ساخت و سازهای غیرقانونی جرم‌انگاری نشده است؟ 

باید ساخت و سازهای غیرقانونی جرم انگاری و سازندگان مجرم شوند/شهرداری ساخت و سازهای غیرقانونی را تخریب می کند/مردم فریب مافیای را نخورند/رسیدگی به پرونده خلازیر در دستور کار 

یکی از خواسته‌های ما این است که ساخت و سازهای غیرقانونی جرم‌انگاری شود و سازندگان آنها مجرم تلقی شوند و با آنها با شدت و حدت برخورد شود و باید با تمام ظرفیت، تمام ساخت و سازهای غیرقانونی تخریب شود. همین امر باعث می‌شود که دیگر آنها رغبت به ساخت و ساز غیرقانونی نکنند و همشهریان ما هم که از روی فقر فریب این مافیا را می‌خورند، بدانند که ما اجازه سکونت در منازل مسکونی ارزان و ناایمن را نمی‌دهیم، چرا که جان آنها به خطر می‌افتد.

این بخش مهمی از کار است و باید ساخت و سازهای غیرقانونی را تخریب کنیم. چند وقت پیش ماجرای خلازیر را داشتیم که باید به پرونده آنها رسیدگی شود. موضوع ساخت و سازهای غیرقانونی بسیار حساس است و ما آن را به شدت پیگیری می‌کنیم تا رفع شود.

چرا به ملک‌های غیرقانونی تسهیلات آب و برق و گاز داده می‌شود؟

سازمان های مربوطه نباید به ملک های غیرقانونی انشعابات آب و برق بدهند/هویت این املاک غیرقانونی است

دقیقا درست است. نباید تسهیلاتی در منطقه ساخت و سازهای غیرمجاز داده شود. به آنها نباید آب، برق، گاز، خدمات شهری دهیم، چرا که غیرمجاز هستند و ما در شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را پیگیری می‌کنیم و آنها باید تخریب شوند. در وهله اول نباید خدماتی به آنها از جمله پسماند، آسفالت، سرانه‌های مورد نیاز آموزشی و ورزشی داده شود.

آنجا هویت غیرقانونی دارد. اینها موضوعاتی است که حتما باید پیگیری شود. اما ببینید بحث آب و برق و گاز با شهرداری نیست. سازمان‌های مربوطه نباید بدهند.

در صورتی که مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود این مشکلات برطرف می‌شود. چرا مدیریت یکپارچه در کلان‌شهر تهران هنوز ایجاد نشده است؟

روال منظم کارها با ایجاد مدیریت یکپارچه شهری/مسؤولان تردید را کنار گذاشته و بحث مدیریت یکپارچه شهری را رقم بزنند

یکی از مصیبت‌های ما این است که مدیریت یکپارچه شهری نداریم. اگر مدیریت یکپارچه باشد کارها با روال منظمی انجام می‌شود. بهتر است یکبار مسؤولان تردید را کنار گذاشته و بحث مدیریت یکپارچه شهری را رقم بزنند. در صورت ایجاد مدیریت یکپارچه بسیاری از اتفاقات در شهر کم می‌شود. 

چرا جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز به کندی در تهران صورت می‌گیرد و متخلفان می‌توانند چند روزه یک ساختمان بسازند؟

نباید اجازه دهیم که ساخت و ساز شکل بگیرد و بعد با هزینه بالا تخریب شود/باید بروکراسی اداری کمتر شود/چرخه طولانی باعث می‌شود که سوداگران از آن استفاده و اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کنند/باید احکام از پیش تعیین شده در اختیار شهرداری ها قرار گیرد

با دستگاه‌های انتظامی، قضایی نشست‌هایی در این زمینه برگزار شده و باید این نشست‌ها افزایش یابد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که ساخت و ساز شکل بگیرد و بعد با هزینه بالا تخریب شود.

باید سازمان‌های مربوطه حساسیت بالا داشته باشند و اولین اقدام این است که مانع این ساخت و سازها شویم و همچنین بروکراسی اداری کمتر شود.

ما در این موارد باید شهرداری ابتدا نامه بزند، قوه قضایی بررسی و حکم دهد و فراجا وارد شود. این چرخه طولانی باعث می‌شود که سوداگران از آن ا ستفاده و اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کنند و همین امر هزینه‌های بالایی برای مردم دارد.

زمانی که ساخت و سازها تبدیل به شهرک و محله می‌شود، برای مقابله با آنها نیازمند نیروی بیشتری هستیم/ باید برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز اصلاحاتی در قوانین صورت گیرد

باید احکام از پیش تعیین‌شده‌ای دراختیار شهرداری‌ها قرار گیرد تا در هنگام بروز حوادث این‌چنینی بدانند چه اقداماتی باید انجام دهند. در صورتی که هماهنگی ایجاد شود، به عنوان مثال فراجا با چند نیرو می‌توانند ساخت و سازهای غیرقانونی را کنترل کند، اما زمانی که ساخت و سازها تبدیل به شهرک و محله می‌شود، برای مقابله با آنها نیازمند نیروی بیشتری هستیم. این چرخه غلط یکی از مشکلات اساسی است و باید برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز اصلاحاتی صورت گیرد.

در خصوص حادثه خلازیر در منطقه 19 شهرداری تهران و اینکه چطور این ساختمان‌ها بنا شد، توضیح دهید.

استفاده سودجویان از اغتشاشات و ساخت خانه های غیرمجاز در یک شب/بنده چندین بار خواستار پیگیری برای ادامه روند تخریب‌ها بودم و درحال حاضر تخریب‌ها انجام می‌شود

این افراد از اغتشاشات سال گذشته استفاده کرده و یک شبه ساختمان می‌ساختند. سوداگران از برخی شرایط استفاده می‌کنند و کار خود را پیش می برند. البته ما با جدیت با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کرده و نظارت را افزایش می‌دهیم. بنده چندین بار خواستار پیگیری برای ادامه روند تخریب‌ها بودم و درحال حاضر تخریب‌ها هم انجام می‌شود.

 21 عضو شورا باید هرکدامشان به مناطقی که در معرض این آسیب‌ها قرار دارند سرکشی کنند/شهروندان ساخت و سازهای غیرمجاز را به اطلاع شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برسانند

البته ما باید در شورای اسلامی شهر تهران هم موضوعات را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم و این 21 عضو شورا باید هرکدامشان به مناطقی که در معرض این آسیب‌ها قرار دارند سرکشی کنند و پیگیری‌های لازم برای مقابله با ساخت و سازها انجام شود. البته شهروندان هم می‌توانند به ما کمک کنند و به محض اینکه هر ساخت و ساز غیرمجاز دیدند به اطلاع شهرداری و شوراها برسانند تا بتوانیم به فوریت عمل کنیم.

فیلمی در صحن شورا در خصوص دریافت اخذ رشوه از سوی برخی پرسنل شهرداری منتشر شد در این باره توضیح دهید.

باید فیلم دریافت رشوه بررسی شود/ در این دوره مدیریت شهری با هرگونه فساد مقابله می‌شود/ باید به مردم امید دهیم و مردم بدانند که در شهر اتفاقات خوبی انجام می‌شود و قطعا اگر موردی هم باشد ما آن را پیگیری می‌کنیم

البته این فیلم باید بررسی شود. مردم فیلم‌های زیادی را به نمایندگان شورا ارسال می‌کنند. عضو شورای اسلامی شهر تهران هم از سر دلسوزی این فیلم را منتشر کرده است. البته اگر بنده بودم شاید روش دیگری را انتخاب می‌کردم و این فیلم را دراختیار حراست قرار می‌دادم. در مجموعه شهرداری حدود یکصدهزار نفر مشغول فعالیت هستند و شاید چند نفر انگشت‌شمار هم تخلفی کنند.

البته عضو محترم شورا تلاش‌شان این بود که هشدارهای لازم را به مدیریت شهری بدهند.

در این دوره مدیریت شهری با هرگونه فساد مقابله می‌شود. ما باید به مردم امید دهیم و مردم بدانند که در شهر اتفاقات خوبی انجام می‌شود و قطعا اگر موردی هم باشد ما آن را پیگیری می‌کنیم.

شهر با ساخت و سازهای غیرمجاز تهدید می شود/ما حتی با ساختمان های ایمنی که یک طبقه اضافه هم ساختند برخورد می کنیم/بنده ماجرای ساخت و سازهای غیرقانونی را در شورای عالی استان‌ها هم تعقیب می‌کنم

در خصوص جرم‌انگاری ساخت و سازهای غیرمجاز باید بگویم که این موضوع در حال پیگیری است، چرا که جان و مال مردم در خطر است و شهر هم درتهدید قرار گرفته و باید این امر انجام شود. حتی برخی از ساختمان‌های ایمن که یک طبقه اضافی هم روی آنها ساخته می‌شود، ما در کمیسیون ماده 100 آن را بررسی و به  شدت برخورد می‌کنیم. البته بنده ماجرای ساخت و سازهای غیرقانونی را در شورای عالی استان‌ها هم تعقیب می‌کنم.

همچنین با دوستان قوه قضائیه و شورا این هفته جلسه ویژه‌ای داشتیم و مقرر شد این جلسات به صورت مستمر برگزار تا یک مکانیزمی طراحی شود که مشکلات رفع شود. با برگزاری این جلسات هم‌افزایی بین مدیریت شهری، شورا و قوه قضائیه بالا می‌رود و همه مسؤولین باید در این زمینه ورود کنند.

کدام دستگاه‌ها باید در زمینه برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی ورود کنند؟ در این باره توضیح دهید.

قوه قضائیه، فراجا، شهرداری و... نقش اصلی را دارند/ساخت و سازهای غیرمجاز در کل کشور است/نباید در راه مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز کوتاهی شود/شهرداری به تنهایی نمی‌تواند و باید دستگاه‌های دیگر هم پای کار آیند/شهرداری همچنان پیگیر تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در محله خلازیر

قوه قضائیه، فراجا، شهرداری و... نقش اصلی را دارند. البته نظام مهندسی هم بحث مهمی است. ما شاید ساختمانی داشته باشیم که پروانه هم داشته باشد و از مصالح خوبی استفاده نکرده و آن ساختمان هم ناایمن است و این موضوعات باید بررسی شود و همه باید دست به دست هم دهند تا این مشکلات برطرف شود. ساخت و سازهای غیرمجاز در کل کشور است.

در صورتی که این ساختمان‌ها ساخته شود در صورت بروز حوادثی مثل زلزله اتفاقات ناگواری می‌افتد. نباید در راه مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز کوتاهی شود. ما از شهرداری خواسته‌ای که با قاطعیت در این زمینه عمل کند. شهرداری به تنهایی نمی‌تواند و باید دستگاه‌های دیگر هم پای کار آیند. شهرداری همچنان پیگیر تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در محله خلازیر است.

ارسال نظر