شناسه خبر : 42595

کریدور شمال-جنوب به نفع همه جهان است

کریدور شمال-جنوب به نفع همه جهان است

وزیر امور خارجه هند گفت: کریدور حمل و نقل شمال – جنوب به نفع همه جهان است و هند بالاترین اولویت را به این پروژه می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سوبرامانیام جایشانکار چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه روسیه در مسکو افزود: این پروژه، هم منافع ما و هم منافع کل اقتصاد جهان را تأمین می کند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنانی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: روسیه و هند مراحل همکاری را به عنوان بخشی از راه اندازی کریدور شمال-جنوب تشریح کردند.

سرگئی لاوروف افزود: امروز ما در مورد تعدادی از مراحلی که به ما امکان توسعه همکاری را می دهد، از جمله در زمینه راه‌اندازی آتی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب و ایجاد مسیر چنای (هند) - ولادی وستوک (روسیه) توافق کردیم.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: کریدور شمال – جنوب، شور و شوق زیادی را در بین همه کشورهایی که اجرای آن به آنها مرتبط است برانگیخته است و مطمئناً در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

لاوروف خاطرنشان کرد: اعتماد به غرب تا حد زیادی تضعیف شده است و بنابراین اکنون زمینه‌های بیشتری برای تکیه بر نقش اکثریت جهان در توسعه اقتصاد جهانی وجود دارد؛ این همکاری به زیان کسی نیست.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور شمال - جنوب تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

پیش از این مقامات دو کشور اعلام کرده اند که تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت- آستارا با استاندارد بین‌المللی در حال اجرا است. اخیرا سفیر ایران در روسیه، شایعه ها درباره عقب نشینی روس ها از اجرای قرارداد رشت – آستارا را رد کرده است.

این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

ارسال نظر