شناسه خبر : 41757

پیش‌بینی انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق برای توسعه حمل و نقل عمومی

پیش‌بینی انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق برای توسعه حمل و نقل عمومی

دولت در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور قصد دارد با انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی، توسعه حمل و نقل عمومی را پیگیری نماید.

به گزارش  چابک آنلاین به نقل از ایرنا، لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور چهاردهم آذرماه از سوی آیت الله رئیسی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا سند مالی دخل و خرج کشور در سال آینده مشخص شود؛ این لایحه، سومین لایحه پیشنهادی بودجه دولت سیزدهم و آخرین بودجه تصویبی در مجلس یازدهم به شمار می رود.

بر اساس جزئیات این لایحه که به تازگی منتشر شده است، دولت در تبصره یک ماده واحده این لایحه مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی را درخواست کرده است؛ این اوراق نوعی اوراق مشارکت قابل معامله است که مبلغ وام با سود مشخص آن را تعیین کرده و این سود در فواصل زمانی از پیش تعیین شده پرداخت می‌شود و در سررسید مشخصی کل مبلغ آن به خریدار اوراق پرداخت خواهد شد.

در این بند از تبصره ۱ چنین آمده است: به شهرداریهای کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده می‌شود به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و تأمین خدمت سرویس دانش آموزان دارای معلولیت جسمی حرکتی و ذهنی و مناسب سازی و دسترس پذیری تمامی پایانه ها، ایستگاه ها، تأسیسات، سامانه ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری، دسترس پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد دارای معلولیت با تأیید وزارت کشور تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کنند.

تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری ها صورت می‌گیرد.

همچنین در بند دیگری از این تبصره به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها اجازه داده شده است: بابت توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساختهای شهری و نوسازی، ناوگان تأمین ماشین آلات شهرهای مناطق محروم، مدیریت پسماند و نیروگاههای زباله سوز بازسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیر رسمی با تأیید وزارت کشور تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین خود منتشر کنند.

نگاهی به قانون بودجه امسال نیز نشان می دهد که دولت در سال ۱۴۰۲ نیز برای حوزه حمل و نقل منابعی را در نظر گرفته بود و بر این اساس می توان گفت که این حکم قانونی برای بودجه سال آینده تکرار شده است.

بر اساس قانون بودجه امسال و به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و تأمین خدمت (سرویس) ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنائی به شهرداری های کشور و سازمان های وابسته به آنها اجازه داده شده است با تأیید وزارت کشور تا سقف ۱۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری ها منتشر کنند.

همچنین به شهرداری های کشور و سازمان های وابسته به آنها اجازه داده می شود بابت توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت های شهری، تأمین ماشین آلات شهرهای مناطق محروم، مدیریت پسماند و نیروگاههای زبالهسوز، بازسازی بافتهای فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیررسمی با تأیید وزارت کشور، تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین خود منتشر نمایند. حداقل ۶۰ هزار میلیاردریال از این اوراق به بافت های فرسوده، ساماندهی حاشیه نشینی، سکونتگاههای غیررسمی و طرحهای بازسازی و ایمنسازی محیطهای درونی و بیرونی با پایش تصویری پیرامون حرمهای مطهر حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد بن موسی (ع) اختصاص می یابد.

ارسال نظر