شناسه خبر : 41560

چهار هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری با عمر کمتر از ۵ سال به کشور وارد می‌شود

چهار هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری با عمر کمتر از ۵ سال به کشور وارد می‌شود

همزمان با آغاز طرح زمستانی در کشور، بسیاری از شهر‌های برف‌گیر با کمبود تجهیزات راهداری روبرو هستند که به گفته مسئولان ۴ هزار دستگاه ماشین‌آلات کارکرده وارد کشور خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با آغاز طرح زمستانی و پیش بینی ورود سامانه های بارشی جدید به کشور  از هفته آینده، نیاز به آماده سازی ماشین آلات و دستگاه های راهداری است در حالی که با توجه به مشکلاتی که امسال در حوزه تخصیص منابع مالی وجود داشته  همچنان شاهد کمبود تجهیزات راهداری در برخی شهرها هستیم.

بیش از ۱۴۰۰ محور و گردنه در سراسر کشور داریم که باید در تمامی این محورها آمادگی کامل در برابر با حوادث طبیعی و غیرطبیعی وجود داشته باشد. علاوه بر این تسهیل در ترددها از جمله مسئولیت های سازمان راهداری است و هر جا که تردد مسافر برای او ناایمن تشخیص داده شود، راه ها باید مسدود شود.

بخش عمده ای از محورهای برف گیر در کشور توسط سازمان راهداری در ایام زمستان پاکسازی و برف روبی می شود که طبق اعلام  غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل دفتر ماشین آلات و تجهیزات سازمان راهداری، ۱۲۰ دستگاه ماشین آلات جدید سازمان راهداری جایگزین خودرو‌های فرسوده شدند و در طرح زمستانی امسال به کار گرفته می‌شوند.

بهرامی نیا گفت: ۳۴هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه در طرح زمستانی سازمان راهداری قرار دارد.

براساس این گزارش  تعداد زیادی از استان های برف گیر کشور از جمله کهگیلویه و بویر احمد و استان های کوهستانی که سال گذشته با حجم زیادی از بارش برف روبرو بودند و همین بارش سنگین برف باعث انسداد چند روزه آنها شده بود امسال هم با کمبود ماشین آلات و تجهیزات روبرو هستند که در همین رابطه یکی از مدیران راهداری اعلام کرد: در سطح استان کهگیلویه ۱۱ دستگاه ماشین آلات راهداری داریم که بیشتر این ماشین آلات فرسوده‌اند و برای خدمات رسانی بهتر به مردم ۱۶ دستگاه ماشین آلات راهداری نیاز داریم همچنین در سایر استان ها از جمله مازندران و آذربایجان شرقی و غربی هم در بسیاری از محورها و گردنه ها با کمبود نیروی انسانی و ماشین آلات روبرو هستیم.

در خصوص نوسازی ناوگان و ماشین آلات و تجهیزات سازمان راهداری تا به امروز اقدامات زیادی صورت گرفته است اما به دلیل کمبود اعتبارات و عدم تخصیص آن هنوز به حد نصاب لازم نرسیده است که در همین خصوص هم امانی رئیس سازمان راهداری گفت:  نوسازی و توسعه ناوگان مسافری جاده ای با اعتبار ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان  انجام شده است و  نوسازی و بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری نیز با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است‌.

امانی اظهار کرد: همچنین در ۶ ماه نخست امسال به میزان عملکرد سال گذشته، عملیات روکش آسفالت در سطح محورهای مواصلاتی انجام شده است.

وی بیان کرد: اقدامات خوبی برای نوسازی ناوگان راهداری کشور صورت گرفته و امسال مصوبه‌ای در قانون بودجه دیده شد که چهار هزار دستگاه ماشین آلات راهداری با عمر کمتر از پنج سال به کشور وارد شود.

در این خصوص غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری گفت: امسال نیز به روال سال‌های گذشته امکانات سازمان راهداری از جمله نیروی انسانی و ماشین‌آلات در اختیار اجرای طرح زمستانی قرار می‌گیرد. برنامه‌ریزی شده تا از ابتدای آذرماه ماشین‌آلات، امکانات و تجهیزات در ۱۰۵۳ پایگاه و محور ثابت، سیار و استیجاری در سطح محورهای مواصلاتی کشور مستقر شوند.

بهرامی‌نیا افزود: ۱۲ هزار نیروی راهدار، ۶۵۰ هزار تن ماسه و نمک، ۹۶۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات و استقرار ۹۰۰ دستگاه دوربین‌های نظارتی، برای آغاز راهداری زمستانی پیش‌بینی شده که در محورهای مواصلاتی مستقر خواهند شد.

وی تصریح کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آمادگی دارد تا در نقاطی که احتمال حوادث طبیعی و رخدادها به دلیل آغاز فصل بارندگی و سرما وجود دارد، خدمات رسانی داشته باشد.

براساس این گزارش با توجه به  نزدیک شدن به فصل زمستان، جلوگیری از افزایش حجم تصادفات و بازگشایی هرچه سریعتر محورها در کشور، نیازمند همکاری تمامی دستگاه ها از جمله سازمان هواشناسی برای پیش بینی زودتر و همچنین وزارت صمت برای تخصیص ماشین آلات و دستگاه ها است.

 

ارسال نظر