شناسه خبر : 39871

اختصاصی چابک آنلاین؛

بازار سهام مملو از سهم های دارای عایدی خوب

نویسنده: میثم درخشنده
بازار سهام مملو از سهم های دارای عایدی خوب

سوالی که این روزها پرسیده می شود این است که بازار سرمایه چه خواهد شد،پس از رشد نسبتا مناسب شاخص کل در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۲، برای فعالین بازار سرمایه می توانست یادآور ۹ مهر ۱۳۹۷ و یا ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ باشد.

در دوتاریخ مورد اشاره،  بازار سهام پس از رشدی خیره کننده به ناگهان نزول جدی را تجربه کرد و تا مدتها در رکود طولانی به سر برد.

 حتی در مورد دوم با گذشته سه سال از آن واقعه هنوز بسیاری از سهامداران نتوانستند که زیان های قابل توجه خود را جبران کنند.

شبیه سازی فضای آن زمان با زمان حال حاضر، صرفا در رشد چشمگیرروزهای قبل از سقوط شاخص قابل قیاس است.

اگرداده های امسال را مورد واکاوی قرار دهیم متوجه این نکته خواهیم شد که قیمت جهانی نفت در بازار کالاها رشد قابل توجهی داشته اما سایر بازارهای کالایی در یکسال اخیر روندی نزولی داشته اند.

درحقیقت مولفه های مهمی که بر بازار سرمایه اثرگذار بودند با رشد مواجه نبودند.

درخصوص قیمت ارز نیز عمدتا  نرخ رشد خاصی نسبت به ابتدای سال  نداشته که در بازار سرمایه  که عمدتا صادرات محور است می توان نتیجه گرفت یکی از مهمترین متغیر ها در حالت ثبات به سر می برد.

ما شاهد بودیم که ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ اخباری در حوزه سیاست خارجه مخابره شد که حاکی از کاهش تنش های خاورمیانه بود، نرخ دلار در بازار آزاد از 56 هزار تومان کاهش نسبتا جدی داشت.

درنهایت باید اذعان داشت که بنظر می رسد در کوتاه مدت، در عین وابستگی و دنباله روی بازار سرمایه از نرخ ارز، شاهد نوسانات بزرگ در بازار سرمایه نخواهیم بود.

از همه مهم تر نیز سقوطی در بازار رخ نخواهد داد. 

تجربه نشان داده که دوران رونق و رشد بازار به نسبت دوران رکود و نزول بازار، به سرعت طی می شود و در حقیقت برای شروع و ادامه روند صعودی اعتماد سازی برای سرمایه گذاران کاری بس سخت خواهند شد.

آنچه واضح است تحلیل های ما در بازار سرمایه نشان از آن دارد که سهم هایی با وضعیت بسیار مناسب از نظر بنیادی به وفور دیده می شود که می تواند عایدی مناسبی برای سرمایه گذاران در میان مدت و بلند مدت به ارمغان آورد.

رئیس هیات مدیره گروه مالی توسعه تعاون

ارسال نظر