شناسه خبر : 37252

ظرفیت‌های فنی شرکت‌های نانویی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده می‌شود

ظرفیت‌های فنی شرکت‌های نانویی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده می‌شود

تجاری‌سازی ظرفیت‌های علمی و فنی شرکت‌های نانویی در حوزه انرژی و استفاده از این دستاورد برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور با امضای توافق‌نامه‌ای میان ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو و فدراسیون صنعت نفت ایران تسریع می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، آرش نجفی رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران و رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران درباره این توافق‌نامه گفت: در نشستی که با ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو برگزار شد با ظرفیت‌های بالای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو آشنا شدیم و در نتیجه موضوع توافق‌نامه همکاری میان دو مجموعه مطرح شد.

وی افزود: از این رو، این توافق‌نامه آماده و امضا شد که هدف آن معرفی توانمندی‌های شرکت‌های نانویی به بخش‌های مخلتف صنعت نفت و همچنین نیازسنجی از بخش خصوصی و انعکاس آن به صنعت نفت است. یکی از موضوعات اصلی در این توافق‌نامه بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه‌های مختلف است.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران یادآور شد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا از نمایشگاه نانو بازدید کنیم و بخش‌های مختلف صنعت نفت را نیز برای بازدید از نمایشگاه ترغیب کنیم. همچنین فهرستی از دستاوردهای نانویی کشور را آماده و در اختیار صنعت نفت قرار می دهیم تا ظرفیت‌های موجود برای استفاده در صنعت نفت مشخص شود.

نجفی ادامه داد: این همکاری تنها به بخش نفت محدود نمی‌شود و اتاق بازرگانی به دنبال توسعه این همکاری در بخش‌های دیگر نظیر ساختمان، کشاورزی، معدن، پوشاک و صنایع غذایی است.

براساس گزارش روز دوشنبه ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، یکی از اهداف این توافق‌نامه جمع‌ آوری نیازهای بخش خصوصی و ارائه راه حل‌های فناورانه و مناسب در راستای اهداف سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو است. توسعه و تجاری سازی محصولاتی مانند شیشه کاوه و بلنکت های ایروژل و رنگ های عایق حرارتی و هیترهای تشعشعی از دیگر موارد مورد نظر در این توافق‌نامه بوده تا با استفاده از این فناوری‌های نانو، بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان صورت گیرد.

قرار است ظرفیت‌ های علمی و فنی و محصولات تولید شده بر مبنای فناوری نانو و میکرو در اختیار صنعت نفت قرار داده شود. همچنین امکان تبدیل ایده‌ها، نیازها و انتظارات صنعت نفت با کمک شرکت‌هایی نانویی به محصول در قالب این توافق‌نامه وجود دارد. ایده‌ها و طرح‌های قابل استفاده در زمینۀ کاهش شدت مصرف انرژی و صرفه‌ جویی در مصرف انرژی توسط شرکت‌ها نانویی تحلیل و بررسی شده و پس از تعیین میزان دقیق صرفه‌ جویی انرژی ناشی از به کارگیری آن در اختیار فدراسیون صنعت نفت قرار می‌گیرد.

ارسال نظر