شناسه خبر : 49390

اختصاصی چابک آنلاین؛

توجه به تیم های پایه و آکادمی فوتبال بسیار کم است

توجه به تیم های پایه و آکادمی فوتبال بسیار کم است

فوتبالش را از باشگاه استقلال شروع کرد، مدافع سابق استقلال تهران بعد از حضور در چندین و چند باشگاه دیگر سرانجام با تیم یزد لوله از فوتبال خداحافظی کرد تا بتواند این بار در کسوت یک مربی در فوتبال مشغول به کار شود.

چابک آنلاین، مهدیه دریابیگی، زمان مدیرعاملی آجورلو بنا به پیشنهاد برهانی برای مربیگری در تیم نوجوانان استقلال،طلبی  که از این تیم داشت را بخشید اما هیچ گاه وعده ای که به او در این زمینه دادند عملی نشد تا انصافی حسابی از مسئولان استقلال دلخور باشد. این روزها اما این پیشکسوت ۴۲ ساله  استقلال سعی کرده  در صنعت پوشاک به کار خود ادامه دهد.

هرچند که برای حضور در فوتبال همیشه آماده و مهیا است.

درشرایطی که استقلال و پرسپولیس سرانجام به سهامداران واگذار شدند، انصافی در مورد این انتقال هم صحبت می کند.

مهمترین بحث این روزهای فوتبال ،بحث واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس است ،چقدر این اتفاق را به نفع فوتبال و پیشرفت آن می دانید؟

سوال اینجا است اگر این اتفاق در حال حاضر برای پرسپولیس و استقلال افتاده به چه دلیلی این تصمیم را برای دو باشگاه گرفته اند؟ 

آیا برای این است که این دو تیم از لحاظ مالی بدون مشکل باشند و از لحاظ باشگاه‌داری به صورت حرفه ای  شکل بگیرند؟ 

اگر چنین اتفاقی بیفتد عالی است که در این صورت هر شرکتی مجموعه ای که این دو تیم را در اختیار بگیرد عالی است،اما اگر قرار است  انتقال پیدا کند به نهادی ولی همان مشکلات به قوت خود پابرجا باشد و باشگاه ها  استادیوم،آکادمی و هر تجهیزاتی که باید در فوتبال داشته باشد را نداشته باشند،به نظرم این انتقال فقط رفع مسئولیت است و وزارت ورزش فقط می خواهد از زیر بار مشکلات این دو تیم بیرون بیاید.

برای خصوصی سازی کامل این دو تیم چه اقداماتی نیازاست؟

به نظر من مهم نیست هلدینگ ها  دولتی باشند یا خصوصی ،اگر باشگاه های استقلال و پرسپولیس بتوانند بهتر در راه حرفه ای شدن قدم بردارند، کار مفیدی کرده اند.

نکته مهم این است که این دو باشگاه برای برگزاری مسابقات خود باید ورزشگاه اختصاصی داشته باشند.

تا این دو باشگاه در هر بازی بتوانند حمایت پنجاه هزار هوادار را احساس کنند. 

چنین اتفاقات خوبی اگر برای دو تیم بیفتد دیگر مهم نیست که حامی آنها شرکت های دولتی باشند یا خصوصی.

بحث درآمد زایی باشگاه ها این روزها به یکی از مباحث بزرگ تبدیل شده، چطور باشگاه های ایرانی می  توانند در این امر موفق باشند؟

برای درآمد زایی راههای مختلفی پیش روی آنها است، ازآکادمی می توانند شروع کنند تا حتی نقل و انتقالات بازیکنان.

یکی از راه هایی که باشگاه ها می توانند داشته باشند جذب بازیکنان جوان  در رده های امید و زیر بیست و سه سال است  که بدون ترس به این بازیکنان بازی دهندو این بازیکنان بتوانند بازیکنان بزرگی شوند تا تیم های بزرگ به سراغشان بیایند و از این طریق بتوانند در آمد زایی کنند.

البته این فقط یک راه است و راه های زیادتری هم هست که قطعا توضیح آن زمان بر است.

با توجه به بحث  حق پخش تلویزیونی،اهالی فوتبال معتقد هستند اگر این مشکل حل شود در بحث در آمد زایی مشکلاتشان حل می شود ،نظر شما چیست؟

وقتی باشگاهی خصوصی شود می تواند حق پخش بگیرد.

اما الان  بازی های باشگاه های استقلال و پرسپولیس از شبکه سه  پخش می شود شبکه ای که پر بیننده است و بقیه بازی ها در استانهای خودشان پخش می شود.

اگر باشگاه ها حرفه ای باشند برای اینکه سرمایه گذاری می کنند حقشان است که حق پخش را بگیرندو نباید بازی هایشان به صورت رایگان پخش شود.

یکی از منابع در آمد زایی باشگاه ها فروش بلیت است، اما طی سالهای اخیر مبلغ بلیت ها افزایش چشمگیری داشته آیا این امرریزش تماشاگر نمی شود؟

معمولا اگر به استادیوم نگاه کلی داشته باشید بیشترجوان‌هایی که در آن حضور دارند  که دارای درآمد کم  هستند و برایشان سخت است که بخواهند هزینه بلیت زیاد بدهند.

باید این اتفاق  به صورت درستی انجام شود، به عنوان مثال اگر باشگاه ها حق پخش بگیرند می توانند نسبت به تماشاگرانی  که از  نزدیک  به تماشای بازی های  آنها می آیند بلیت ارائه دهند که قیمتش کمتر است و به لحاظ اقتصادی   هم  منصفانه است.

برای محقق شدن  این موضوع  تعامل  بین باشگاه و فدراسیون مهم است و طرفین باید اول فصل به نتیجه برسند و در خصوصش تصمیم بگیرند

برخی ازتیم ها به دلیل مدیریت ضعیف در بستن قرارداد حامی مالی دچار مشکل می شوند، چه راهکاری برای حل این معضل پیشنهاد می کنید؟

برخی ازمدیران ما خیلی فوتبالی نیستند و فقط در جای مدیرقرار گرفتند،  در حالی مدیران  باید فوتبالی هم باشند تا ریزبینانه به تمام قضایا نگاه کنند به خصوص در فصل نقل و انتقالات و گرفتن اسپانسر باید وسواس به خرج دهند ولی چون فوتبالی نیستند و در این بین برخی  مشاوره  ها هم دقیق نیست.

چقدر توجه به تیم های پایه و آکادمی می تواند در بخش در آمد زایی و خودکفایی یک باشگاه نقش داشته باشد؟

الان توجه به تیم های پایه و آکادمی فوتبال مهمترین فاکتورهای تیم های حرفه ای آسیا است اما هنوز در کشور ما فقط تیم های محدودی به پایه اهمیت می دهند مثل فولاد و سپاهان . 

من این تیم ها را فقط می بینم که در رده پایه اهمیت می دهند بقیه تیم ها اهمیت نمی دهند.

به نظر می رسد که استقلال و پرسپولیس هم جزو تیم هایی هستند که چندان به تیم های پایه توجه ندارند.

 

ارسال نظر