شناسه خبر : 43585

سرقت کم می‌شود؟

سرقت کم می‌شود؟

«سرقت دغدغه جدی مردم و همچنین فرمانده کل قواست»؛ این جمله را فرمانده کل انتظامی کشور سردار احمدرضا رادان می‌گوید و تأکید می‌کند « به زودی کاهش چشمگیری در سرقت خواهیم داشت».

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، «زورگیران شوهرم را کشتند»؛ این جمله را زنی می‌گوید که همسرش را در حمله سارقان در پارک نهج‌البلاغه از دست داده است.

حدود دو هفته پیش بود که پلیس تهران در راستای افزایش توان تحرکی در مأموریت‌ها به ۱۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت جدید مجهز شد تا سریع‌تر به جغرافیای جرم رفته و در زمان امدادخواهی به مردم کمک کند.

فرمانده کل انتظامی کشور سردار احمد رضا رادان می‌گوید« افزایش ظرفیت یگان موتوری پلیس، استفاده از بخشی از دوربین های شهری و همچنین کنترل الکترونیکی مجرمان از جمله راهکارهای پلیس برای مقابله و کاهش سرقت و زورگیری است».

مقابله قاطع با ناامنی‌های اجتماعی و جرائم خرد و کلان مهم ترین اقدام پلیس در راستای افزایش امنیت و احساس آن در یکسال اخیر بوده است؛ بطوری که فراجا اعلام کرد بیش از ۱۲۲ طرح با هدف شناسایی و دستگیری سارقان حرفه ای، سابقه دار، متواری و تحت تعقیب اجرا و بیش از ۱۸۰۰ باند فعال سرقت در کل کشور منهدم شد که کاهش سرقت از منازل و افزایش ۲۳ درصدی کشف قاپ زنی‌ها را داشته است.

سخنگوی سابق پلیس سردار مهدی حاجیان می‌گوید اقدامات و طرح‌های مختلف پلیس برای دستگیری سارقان و زورگیران ادامه دارد اما «متاسفانه بیش از ۳۰ درصد مجرمان با تکرار و تعدد جرم هستند» و این نشان دهنده آن است که مجرمان به مجازات‌های اعمال شده عادت کرده و مجازات‌ها بر آنها اثر گذار نبوده که تکرار جرم دوباره اتفاق افتاده است.

«پلیس برای کاهش سرقت و کنترل سارقان سابقه‌دار با هماهنگی قوه قضاییه از طرح‌های هوشمند الکترونیکی استفاده می‌کند» ؛ سردار رادان با اعلام این مطلب می‌گوید افرادی که سه بار سابقه سرقت و محکومیت در طول ۱۰ سال داشته باشند با دستبند و پابند الکترونیکی کنترل شده و تمامی حرکات، مسیر و مکان‌های آنها مورد رصد قرار می‌گیرد.

از یک سو رئیس پلیس آگاهی فراجا سردار محمد قنبری می‌گوید «وضعیت اقتصادی، افزایش قیمت گوشی موبایل و تجارت پرسود قطعه فروشی گوشی‌های تلفن همراه و استفاده غیر اصولی از تلفن همراه در معابر و… روند سرقت را صعودی کرده است»؛ از سوی دیگر عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس احمد راستین معتقد است «قوانین در بحث برخورد با زورگیران بازدارنده نیست».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مهدی سعادتی می‌گوید «مقابله با سرقت نیازمند سلسله اقداماتی است که باید در قالب یک پازل دنبال شود! هم در حوزه برخورد با سارقان باید گام برداشت هم تقویت قوانین؛ بحث اشتغال زایی و حمایت از اقشار آسیب پذیر هم باید مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن فرهنگ سازی نیز دنبال شود».

 

ارسال نظر