شناسه خبر : 43028

بیمه مسئولیت کالا راهی بازار دانش بنیان ها شد

بیمه مسئولیت کالا راهی بازار دانش بنیان ها شد

صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در کنار همه فعالیت‌های معمول خود خدماتی نو را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این صنعت پیشگام ابداع و پیگیری کرده است، از این رو این صندوق از دو خدمت اعتبار اسنادی ریالی و بیمه مسئولیت کالا رونمایی کرد.

به گزارش چابک آنلاین، یکی از عمده درخواست‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در صنعت کشور به‌موقع پرداخت نشدن مطالبات از سوی کارفرمایان است.

 این موضوع سبب شده تا روند رشد شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دلیل تزریق نشدن به‌موقع منابع مالی با چالش‌هایی عدیده روبه‌رو شود.

با توجه به تاب‌آوری نسبتاً پایین شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با شرکت‌های تابع وزارت نفت و تحمل کم این شرکت‌ها به‌علت تسویه دیرهنگام کارفرمایان، راه‌حل اعتبار اسنادی ریالی برای قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت پیشنهاد شد.

با استفاده از این ابزار شرکت‌ها می‌توانند با اطمینان بیشتری نسبت به وصول به‌موقع مطالبات خود از کارفرمایان بدون مشکل مالی پروژه‌های امضا شده را پیش‌برند و ریسک توقف پروژه‌ها نیز به‌دلیل توان اندک شرکت‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات در پیمان‌های دولتی، سبب شده  تا شرکت‌ها در ارائه پیشنهاد قیمت، خواب پول را در نظر بگیرند.

از این رو پیاده‌سازی این مهم و اطمینان شرکت‌ها از پرداخت به‌موقع به کاهش بهای تمام‌شده پروژه‌ها از نگاه دولتی نیز منجرخواهد شد.

خدمت دوم این صندوق ،بیمه مسئولیت کالا  بوده که به مسئولیت حقوقی سازندگان یا فروشندگان برای جبران خسارت و صدمه‌هایی که در نتیجه وجود نقص در کالا و محصول خریداری‌شده به خریداران و کاربران وارد می‌شود، اشاره دارد.

ضرورت وجود چنین بیمه‌ای با هدف توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش ریسک تجاری‌سازی آنها از طریق طراحی سازوکار بیمه‌ای نوین برای جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از به‌کارگیری محصولات دانش‌بنیان برای پوشش هزینه‌های کالاهایی که بومی‌سازی شده و برای بار اول در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و احتمال کارکرد معیوب و ناقص آنها در فرآیندهای صنعتی زیاد است به‌شدت احساس می‌شود.

به‌منظور کاهش خطر (ریسک) تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، پوشش ریسک‌های احتمالی در استفاده از تجهیزات و جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از به‌کارگیری محصولات یادشده در صنعت نفت، خدمت ضمانت بیمه مسئولیت کالا از سوی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت دنبال شد و برای نخستین بار در کشور به مرحله صدور رسید.

 

ارسال نظر