شناسه خبر : 9595

مدیرعامل بانک صادرات ایران:

ایجاد رونق در بازار مالی و ثبات در بازار پول با اجرای عملیات بازار باز / سود بانکی عادلانه‌تر می‌شود

ایجاد رونق در بازار مالی و ثبات در بازار پول با اجرای عملیات بازار باز / سود بانکی عادلانه‌تر می‌شود

​مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه مهم‌ترین و مستقیم‌ترین عاملی که در عملیات بازار باز هدف تلقی می‌شود نرخ سود بانکی و نقدینگی است، گفت: اگر بخواهم در یک جمله بگویم با اجرای عملیات بازار باز در بازار مالی رونقی نسبی ایجاد می‌‌شود و بازار پول ثبات بیش‌تری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، حجت‌اله صیدی درباره تاثیر کنترل نقدینگی در کشور با اجرای عملیات بازار باز بانکی ابراز کرد: مهم‌ترین و مستقیم‌ترین عاملی که در عملیات بازار باز هدف تلقی می‌شود نرخ سود بانکی است و چون مهم‌ترین ابزار مورد استفاده در این عملیات اوراق مالی دولتی است، طبیعی است که بخشی از نقدینگی به سمت این اوراق می‌رود بنابراین در کنترل نقدینگی هم موثر خواهد بود.

وی با اشاره به مهم‌ترین اثرگذاری بازار باز در اقتصاد کشور گفت: اگر بخواهم در یک جمله بگویم در بازار مالی رونقی نسبی ایجاد می‌کند و در بازار پول ثبات بیش‌تری را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل بانک صادرات ایران ادامه داد: این آثار را هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت می‌توان شاهد بود. هر چند در کوتاه‌مدت بیش‌تر شاهد تعیین عادلانه‌ترین یا بهتر بگویم منصفانه‌ترین نرخ مورد نظر خواهیم بود و اثر آن در بلندمدت رسیدن بازار به تعادل است.

صیدی اظهار کرد: از منظری دیگر، می‌توان گفت چون عملیات بازار باز، ابزار قدرتمند‌تری در دست بانک مرکزی است، دست سیاست‌گذار برای مدیریت بازار پول و نقدینگی هم بازتر و هم قوی‌تر می‌شود البته همه عوامل بستگی به کیفیت عملیات در دنیای واقع دارد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران در پاسخ به این سوال که عده‌ای بر این باورند تناسبی بین میزان اوراق قابل انتشار (٨٠ هزار میلیارد تومان طبق لایحه بودجه سال ٩٩) و نقدینگی ٢ هزار هزار میلیارد تومان در کشور وجود ندارد که بتواند از طریق عملیات بازار باز هم در کنترل این نقدنگی موثر عمل کرد، گفت: بالاخره عملیات بازار باز باید از یک جایی و با یک ظرفیتی شروع شود. الان نمی‌توان گفت که رقم مورد اشاره شما کم است یا زیاد یا کافی. ضمن این که آنچه مهم است، رقم اسمی و مطلق این اوراق نیست، بلکه میزان گردش آن است که اگر گردش بالایی داشته باشد، آثار قابل توجهی را می‌تواند بر بازار بگذارد.

 

ارسال نظر