شناسه خبر : 9556

شکست آمریکا در توقیف ۶.۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران

شکست آمریکا در توقیف ۶.۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران

بانک مرکزی اعلام کرد: براساس تلاش واحد حقوقی این بانک، درخواست شاکیان آمریکایی از دادگاه‌های ایتالیایی برای توقیف اموال و دارایی بانک مرکزی به میزان پنج میلیارد و ۹۹۰ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۶۹۶ دلار، ناکام ماند.

به گزارش چابک آنلاین، پس از آنکه ورثه برخی از قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر (هاولیش و دیگران) با تحریک دولت آمریکا در سال ۲۰۱۱ موفق به اخذ رای از دادگاهی در نیویورک به محکومیت دولت ایران و بانک مرکزی شدند، در تاریخ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ دادخواستی را برای شناسایی و اجرای رای دادگاه آمریکایی و توقیف اموال و دارایی بانک مرکزی به میزان پنج میلیارد و ۹۹۰ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۶۹۶ دلار آمریکا، نزد محاکم کشور ایتالیا مطرح کردند.

دادگاه ایتالیایی در ابتدا در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ با صدور قراری، دستور توقیف اموال بانک مرکزی به میزان مبلغ خواسته در قلمروی ایتالیا را صادر کرد.

سپس بانک مرکزی ایران با استفاده از خدمات وکلای خبره محلی نسبت به تجدید نظرخواهی از رای مربوطه اقدام و سپس دادگاه تجدیدنظر رم با صدور رایی در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۸، ضمن پذیرش اعتراض این بانک، از قرار صادره رفع اثر کرد.

خواهان‌ها باردیگر برای توقیف اموال این بانک، دادخواست جدیدی به دادگاه ارائه ولی دادگاه رسیدگی کننده به دعوی با صدور رای در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۹، خواسته آنها را رد کرد.

این رای مورد اعتراض شاکیان پرونده هاولیش  قرار گرفت که در مرحله تجدیدنظر نیز دادگاه در تاریخ جمعه (دهم ژانویه) ۲۰۲۰، بدون ورود در ماهیت دعوا، اعتراض آنها را مورد پذیرش قرار نداد و به این ترتیب موفقیت دیگری در این پرونده برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حاصل شد.

ارسال نظر