شناسه خبر : 8756

حاکمیت شرکتی در بانک‌ها زمینه ساز قطع دخالت‌های غیر کارشناسی است

حاکمیت شرکتی در بانک‌ها زمینه ساز قطع  دخالت‌های غیر کارشناسی است

یک کارشناس امور بانکی عقیده دارد که اگر هیئت مدیره وظایف خود را به درستی و به شکل حرفه‌ای انجام دهد، با حکمرانی شرکتی مخالفتی نخواهد داشت.

چابک آنلاین، مهرداد سپه وند، درگفتگو با چابک آنلاین بیان کرد : حکمرانی شرکتی ابزار هیئت مدیره بوده و سبب تقویت آن می شود و در راهبری و نظارت اهداف به آن کمک می کند.

مدیرگروه پژوهشی بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، با اشاره بر نگرانی بعضی از مدیران عامل از محدود شدن اختیارات خود با اجرای حکمرانی شرکتی، افزود:  حکمرانی شرکتی برای بانک های دولتی زمینه ای برای دریافت اختیارات لازم و قطع کردن دخالت های غیر کارشناسی و گاه به گاه دولت در بانک ها است.

وی، یکی از مهم ترین اصول شرکت داری را وجود پاسخگویی، استقلال و شفافیت دانست و گفت: محور اصلی این استقلال، عدم تاثیرپذیری از عومل بیرونی است.

سپه وند افزود: اگر در کشور بخواهیم به یک ساختار درست مدیریتی برسیم، باید به تجاربی که در زمینه حکمرانی شرکتی به وجود آمده توجه کنیم.

وی تصریح کرد: از سال 94 تا کنون قوانین و مقرراتی درجهت تعدیل مشکلات شرکت داری و تقویت کننده حکمرانی شرکتی تصویب شده اما حکمرانی شرکتی فقط محدود به قوانین و مقررات نیست و نیازمند زیرساخت های وسیع تری است.

سپه وند اضافه کرد: بانک مرکزی دراین حوزه اقداماتی انجام داد اما این اقدامات پیگیری نشد هر چندکه  اشکالاتی هم داشت.

 

رژین میدانی

ارسال نظر