شناسه خبر : 8322

دولت پرتغال ۳.۹ هزار میلیارد یورو ازبانک سی‌جی‌دی پس گرفت/ دارایی نظام بانکی پرتغال سر به فلک زد

دولت پرتغال 3.9 هزار میلیارد یورو ازبانک سی‌جی‌دی پس گرفت/ دارایی نظام بانکی پرتغال سر به فلک زد

نظام بانکی پرتغال در طول سه دهه گذشته شاهد تغییرات چشمگیری بوده که یکی از اصلی‌ترین تغییرات آن، انتقال از یک نظام تحت کنترل دولت به یک محیط بازار محور است.

به گزارش چابک آنلاین، این تغییرات ساختاری و عملیاتی که شامل لغو نرخ بهره برداری در دهه 80 میلادی و آزاد سازی و هماهنگی در دهه 90 بود، بانکداری پرتغال را وارد شیوه های قانون گذاری اتحادیه اروپا کرد.

درفوریه 2016، صندوق پولی بین الملل در قالب نامه ای به نظام بانکی پرتغال هشدار داد تا برای جلوگیری از شگفت زدگی های منفی مالی،حفاظت از منافع مالیات دهندگان خود را تقویت کند.

این گزارش حاکی است که بانکداری این کشور باید از بار بدهی های خود خلاص شود چرا که این مسئله، قدرت رشد اقتصادی را کاهش می دهد.

به همین منظور دولت در راستای حل مشکلات بانکی به کمک برای بازپرداخت و بازسازی 5 بانک  بزرگ کشور اقداماتی انجام داد.

تنها بانک دولتی پرتغال با درآمد بیشتر ازیک درصد از تولید ناخالص داخلی، شرکت سی جی دی ( CGD ) است.

این شرکت بزرگ ترین بازار سپرده های مردمی، وام های تجاری، وام مسکن و بسیاری خدمات دیگر در پرتغال است.

درسال 2017، دولت 3.9 هزار میلیارد یورو را، با توجه به شرایط بازار و قوانین کمک ها دولتی اتحادیه اروپا، از شرکت سی جی دی پس گرفت.

طبق گزارش بانک مرکزی پرتغال، کل دارایی های نظام بانکی، با روند نزولی در سال های اخیر ادامه یافت و درسه ماه اول سال 2018 به 37 هزار میلیارد یورو رسید.

این اتفاق سبب کاهش قابل ملاحظه تراز نقدی در سبد وام مشتریان شد.

مرجع اصلی پولی که بر فعالیت دیگر بانک ها در پرتغال نظارت دارد، بانک دو پرتغال ( Banco de portugal ) است که یکی از اعضای اصلی نظام بانکی اروپا است. و یک بانکداری مدرن و پیشرفته در سطح جهانی به شمار می رود.

آژانس رتبه بندی، کیفیت دارایی و سرمایه گذاری را در این کشور با رشد پایدار اما ضعیفی پیش بینی می کند. اگرچه رشد سرمایه گذاری در سال های اخیر در پرتغال چشمگیر بوده است.

اصلی ترین بانک ها در پرتغال عبارتند از:

بانک سی جی دی( DCG ) :

این بانک در سال 1876 در لیزبون تاسیس شد و یکی از بزرگ ترین بانک ها از لحاظ دارایی کلی است.

همچینین رتبه 109 را در لیست بزرگ ترین بانک های جهان دارد و دارایی کلی آن در سال 2017، حدود 960  میلیارد یورو محاسبه شده است.

بانک سنتاندر توتا ( Santander Totta  ) :

این بانک از لحاظ نرخ دارایی کلی، دومین بانک بزرگ پرتغال است و ریشه  فعالیت آن به سال 1843 می رسد. سازمان مالی جهانی این بانک را به عنوان امن ترین بانک پرتغال نام برده است. دارایی کلی این بانک در سال 2016، 450میلیارد یورو محاسبه شده است.

بانک تجاری پرتغال ( Banco comercial portugues  ) :

این بانک بیش از 695 شعبه در پرتغال و تقریبا 4.3 میلیون نفر مشتری در سراسر جهان دارد. و بزرگ ترین بانک پرتغال از لحاظ سهم در بازار است و فعالیت خود را از سال 1985 آغاز کرده است.

دارایی کلی آن در سال 2017، بیش از 720  میلیارد دلار تخمین زده شده است.

رژین میدانی

ارسال نظر