شناسه خبر : 38467

۵۹ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان دارایی مازاد بانک‌ها واگذار شد

۵۹ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان دارایی مازاد بانک‌ها واگذار شد

از پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲ در مجموع بالغ بر ۵۹ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان دارایی مازاد توسط بانک‌های تحت مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، از ابتدای سال ۱۳۹۴ (شروع قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر) تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ کل واگذاری دارایی‌های مازاد توسط بانک‌های تحت مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد تومان، شامل حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان فروش سهام غیر بانکی (حدود ۶۱ درصد) و ۴۴ هزار میلیارد تومان اموال مازاد (حدود ۳۹) درصد بوده است.

از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ (شش سال و شش ماه در دولت قبل) در مجموع مبلغ ۵۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان دارایی مازاد توسط بانک‌های تحت مدیریت این وزارتخانه واگذار شده است. به عبارت دیگر به طور میانگین در دولت قبل هر ساله مبلغ ۸ هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان واگذاری انجام شده است، در حالی که از پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲ (یک سال و ده ماه در دولت سیزدهم) در مجموع بالغ بر ۵۹ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان دارایی مازاد توسط بانک‌های تحت مدیریت این وزارتخانه واگذار شده است. در دولت سیزدهم به طور میانگین، سالانه مبلغ ۳۲ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان واگذاری انجام شده است.

بر اساس گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌های تحت مدیریت وزارت اقتصاد طی مقطع یادشده (یک سال و ده ماه دولت سیزدهم) معادل ۱۰۹ درصد کل واگذاری‌های دولت قبل نسبت به فروش دارایی‌های مازاد اقدام کرده‌اند.

4667686

سه بانک رفاه کارگران (مبلغ ۳۳۸ هزار میلیارد ریال و ۳۰ درصد کل)، بانک ملی ایران (مبلغ حدود ۱۹۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۷ درصد از کل) و بانک صادرات ایران (مبلغ حدود ۱۶۲ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۴ درصد از کل)، به ترتیب بیشترین واگذاری‌ها را در سال‌های ۱۳۹۴ تا پایان تیر ۱۴۰۲ داشته‌اند.

4667687

واگذاری دارایی‌های مازاد در سال ١٤٠١

در سال ۱۴۰۱ جمعاً ۵۱ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی‌های مازاد در بانک‌های تحت مدیریت این وزارتخانه انجام شده است که اطلاعات آن به شرح جدول زیر است.

عملکرد واگذاری به تفکیک هر بانک در سال ۱۴۰۱- ارقام به میلیارد ریال

4667688

 

ارسال نظر