شناسه خبر : 38011

بانک مرکزی در تامین ارز زائران اربعین موفق بود؟

بانک مرکزی در تامین ارز زائران اربعین موفق بود؟

بانک مرکزی در اربعین ۱۴۰۲ تجربه موفقی را در تامین ارز زائران کربلا ثبت کرد که در کنار حذف صف‌های طولانی باعث شد التهاب بازار ارز کاهش و مدت زمان تهیه ارز به کوتاه‌ترین زمان ممکن تعدیل یابد و دست دلالان و سودجویان کوتاه شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، اربعین سالار شهیدان امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد و مسوولان و دست‌اندرکاران تمام تلاش خود را به کار بستند که زائران این سفر را با کمترین دغدغه انجام دهند.

یکی از چالش‌های زائران کربلا در ایام اربعین تامین ارز است و جزئیات تامین ارز یکی از سوژه‌های داغ این ایام بود، اینکه از کجا ارز تهیه کنند، دلار یا دینار بخرند، مبادا نرخ ارز افزایش یابد و بسیاری موارد دیگر دغدغه مسافران کربلاست.

اما امسال بانک مرکزی در اقدامی به موقع بستر لازم برای تهیه ارز مورد نیاز زائران حسینی را فراهم کرد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات عرضه ارز اربعین در سال جاری این بود که صف‌های طولانی خرید مانند سال‌های گذشته و نابه‌سامانی‌ها برچیده شد و فروش ارز به صورت برخط بود.

متقاضیان با ثبت نام در سامانه سماح و دریافت کد رهگیری بدون صف و معطلی می‌توانستند از یکی از ۱۸۰۰ شعبه ۶ بانک عامل ارز خود را تهیه کنند. علاوه بر آن پیام‌رسان‌های بومی «روبیکا» و «بله» هم فرصت دیگری برای تهیه ارز اربعین بود.

دلالان دلار نقره داغ شدند

بانک مرکزی در اقدامی برای جلوگیری از التهابات بازار ارز اعلام کرد که تمام نیاز مسافران را پیش‌بینی و تامین کرده است و افراد به جای خرید دلار می‌توانند ۲۰۰ هزار دینار دریافت کنند. این اقدام باعث شد دلالان دلار نقره داغ شوند و سوداگری در بازار از بین برود و قیمت هر هزار دینار در بازار نه‌تنها افزایشی نشد، بلکه کاهش یافت و از ۳۹ هزار تومان در ۲۳ مردادماه به ۳۲ هزار تومان در شهریورماه رسید.

بر اساس آمار بانک مرکزی سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار نفر موفق به دریافت ارز اربعین از شبکه رسمی شدند؛ اما امسال بانک مرکزی بیش از ۲۲۰ میلیارد دینار عراقی مورد نیاز یک میلیون و ۱۰۰ هزار متقاضی را تامین کرد و یک میلیون و ۸۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی ارز مورد نیاز خود را از طریق ۶ بانک عامل تهیه کردند.

«سید مجید میراحمدی» رئیس ستاد اربعین در گفت‌وگویی از خدمات بانک مرکزی تقدیر کرد و گفت: امسال در پرداخت ارز اربعین، بانک مرکزی اقدام بسیار شایسته‌ای انجام داد و به میزانی که مشخص شده بود ارز زائران تامین شد و هیچ مشکلی وجود نداشت.

دلار به زودی از مبادلات سیاحتی با کشورهای منطقه حذف می‌شود

«محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگ‌ترین گردهمایی جهان فراهم و برای اولین بار نیز بجای ارزهای دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.

وی افزود: مسئولان این بانک از ماه‌ها قبل، برآورد دقیقی از منابع دیناری مورد نیاز تا پایان سفر اربعین حسینی را پیش‌بینی کردند و با برنامه‌ریزی دقیق، خدمات عرضه ارز اربعین با نرخ یکسان و بدون هیچ کمبودی در تمام شعب و در طول روزهای هفته ارائه شد. در طول ایام اربعین حسینی نیز همگان شاهد بودند که این اقدام هوشمندانه باعث کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی شد.

 
ارسال نظر