شناسه خبر : 35110

اختصاصی چابک آنلاین؛

اقتصاد بانک‌ محور اجازه رشد به بازار سرمایه را نمی دهد

اقتصاد بانک‌ محور اجازه رشد به بازار سرمایه را نمی دهد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت که در ایران بانک ها مدام در حال رقابت با بازار سرمایه هستند و این موضوع منجر به کند شدن روند توسعه بازار سرمایه و پایین بودن نسبت اهرم های مالی درکشور شده است.

چابک آنلاین، لیلا امیری، مصطفی صفاری در گفتگو با چابک آنلاین،اظهار داشت: دو نوع استراتژی در راستای سرمایه‌گذاری و پس‌اندازها در دنیا وجود دارد؛ بازارهای پول‌محور و بازارهای سرمایه‌محور و افزود که استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارهای پول‌ محور اینگونه است که باید پول به بانک‌ها وارد شود و این بانک است که تصمیم می‌گیرد در کدام بخش سرمایه‌گذاری کند. 

به گفته وی، در بازارهای سرمایه‌محور، پول وارد بازار سهام می‌شود و از آنجا در صنایع و  بخش های مختلف اقتصاد اختصاص پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: در دنیا، شرکت‌ها یا از طریق افزایش سرمایه یا عرضه اولیه و یا ازطریق سایر ابزارهای موجود اقدام به تأمین مالی پروژه‌ها وطرح‌های خود می‌کنند، اما در کشورما هنوز شرکت های بزرگ، بخش عمده ای از تامین مالی خود را از طریق شبکه بانکی انجام می دهند و تامین مالی از طریق ابزارهای نوین بازار سرمایه به ندرت صورت می پذیرد.

وی، اذعان داشت که این رویه، باعث شده تا شرکت های مهم خودروساز درزمره بزرگترین بدهکاران بانکی باشند.

صفاری،گفت: از آنجایی که اقتصاد ایران بانک‌ محور است، سیستم بانکی اجازه نمی‌دهد بازار سرمایه رشد کند، زیرا اقتصاد ایران سیاست بانک ‌محوری را در پیش گرفته درحالیکه  که بیش از 90 درصد کشورهای دنیا از اقتصاد سرمایه‌محور بهره می‌‌گیرند.

 

ارسال نظر