شناسه خبر : 18044

شهرداری شیراز هم‌اینک بالغ بر پنج‌هزار و پانصد میلیون تومان بدهی دارد

شهرداری شیراز هم‌اینک بالغ بر پنج‌هزار و پانصد میلیون تومان بدهی دارد

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شیراز در آستانه معارفه شهردار جدید این‌ کلانشهر،گفت:شهرداری شیراز هم‌اینک بالغ بر پنج‌هزار و پانصد میلیون تومان بدهی دارد اما این بدهی‌ها موجب متوقف‌شدن فعالیت‌های شهرداری و به حاشیه‌ راندن فعالیت‌های توسعه‌ای این مجموعه نخواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سید ابراهیم حسینی سه‌شنبه افزود:‌ ردیف‌های بدهی‌ شهرداری مشخص است و کسی هم این موضوع را کتمان نمی‌کند؛ قطعا راههای مدیریتی برای حل این مشکل وجود دارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: قرار نیست این بدهی‌ها همین امروز پرداخت شود؛ به عنوان مثال ما می‌توانیم برای پرداخت بدهی معوق، از بانک استمهال بگیریم یا از پتانسیل بخش خصوصی در این زمینه بهره ببریم.
وی بیان کرد: هرچند کار ارزشمندی است که شهرداری بدون بجا گذاشتن بدهی بتواند اهداف خود را پیش ببرد و به مردم خدمات ارائه بدهد اما فراهم کردن امکانات و انجام پروژه‌های بزرگ برای کلانشهر شیراز قطعا هزینه‌هایی را برای شهرداری به دنبال دارد، از این رو، نباید در خصوص مبلغ بدهی‌های شهرداری و دلیل عدم پرداخت این بدهی‌ها عجولانه قضاوت کنیم.

169044382

در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر شیراز/ عکس از شیوا السادات عطاران

حسینی عنوان کرد: ممکن است اقدامات ارزشمندی برای توسعه شهر صورت بگیرد و برای این اقدامات باارزش بدهی ایجاد شود؛ در واقع، اگر شهرداری با هدف رشد و توسعه شهر، بدهی به بار بیاورد، نباید مورد نکوهش قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: اگر شهرداری برای جلوگیری از انباشته شدن بدهی‌ اقدامات لازم را به منظور مهیا کردن خدمات و امکانات شهری انجام ندهد این اقدامات با گذشت زمان هزینه‌های سنگین‌تری را به دنبال خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز تأکید کرد: در وهله اول بایستی عملکرد شهرداری را ارزیابی کنیم و این مساله مهم مورد بررسی قرار بگیرد که بدهی‌های شهرداری تا چه اندازه در جهت پیشبرد اهداف این مجموعه در زمینه توسعه شهر و فراهم‌کردن امکانات رفاهی برای مردم ایجاد شده است و سپس به قضاوت در رابطه با میزان بدهی‌های این مجموعه بپردازیم.

سید احسان اصنافی عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز سوم شهریورماه ۱۴۰۰ با تصمیم اکثریت اعضای این شورا به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد و در نهایت، سی و یکم شهریورماه امضای احمد وحیدی وزیر کشور پای حکم انتصاب وی نشست تا سکاندار شهردار شیراز شود. وی قرار است عصر امروز سه‌شنبه ششم مهرماه جاری به عنوان شهردار شیراز معارفه شود.
۲۷ تیرماه ۱۴۰۰، شهردار سابق شیراز در نشستی خبری بدهی کنونی شهرداری را پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مسئولیت را حدود چهار سال پیش با چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری تحویل گرفتیم.
حیدر اسکندرپور با اشاره به مباحث اخیر درباره بدهی‌های شهرداری نیز با تاکید بر اینکه همه اسناد مالی در شهرداری ثبت شده و با گفتن من یا دیگری واقعیت تغییر نمی‌کند، عنوان کرد: بر اساس این اسناد دوره گذشته شهرداری در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۶ بدهی چهار هزار و ۱۷۰میلیارد تومانی را به دوره فعلی تحویل داده است.
وی ادامه داد: این بدهی شامل یک هزار و هشت  میلیارد تومان بدهی بانکی، یک هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و یک هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان اوراق مشارکت است که بر اساس قیمت سه هزار و ۵۰۰ تومان دلار در آن زمان این بدهی، یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار محاسبه می‌شود.
شهردار سابق شیراز گفت: بدهی بانکی یک هزار و هشت میلیارد تومانی باقی مانده از دوره گذشته تبدیل به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شده که یک هزار میلیارد تومان آن، سود تسهیلاتی بوده که در گذشته گرفته شده است.
اسکندرپور یادآور شد: مجموع تسهیلات دریافتی شهرداری از بانک طی چهار سال گذشته ۵۴۹ میلیارد تومان بوده که ۵۱۳ میلیارد تومان از این میزان بازپرداخت شده است.
به گفته شهردار شیراز، بدهی شهرداری به پیمانکاران در ۳۱ شهریور ۱۳۹۶  حدود یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر این رقم به  یک هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان رسیده است.
اسکندرپور بیان کرد: اوراق مشارکت بازمانده از دوره قبل  یک هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان بود که اکنون به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد رسیده و با وجود اینکه در همین دوره اوراق مشارکت جدیدی برای خط ۲ مترو گرفته شده، تسویه بخشی از اوراق سبب شده این عدد افزایش چشمگیری نداشته باشد.

ارسال نظر