شناسه خبر : 11203

کاهش تصدی‌گری با عرضه سهام دولتی توسط صندوق ای‌تی‌اف صورت نمی‌گیرد

کاهش تصدی‌گری با عرضه سهام دولتی توسط صندوق ای‌تی‌اف صورت نمی‌گیرد

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که عرضه سهام دولتی در قالب ای‌تی‌اف‌ها (صندوق‌های قابل معامله) صرفا باعث تامین مالی، جمع آوری نقدینگی و خنثی کردن بخشی از تقاضای موجود در بازار شده و هدف اصلی که کاهش تصدی‌گری و مدیریت دولت است، صورت نمی‌گیرد چرا که برای اثربخشی، مدیریت شرکت‌ها نیز باید واگذار شود.

چابک آنلاین، رژین میدانی، فردین آقابزرگی در گفت و گو با چابک آنلاین ضمن بیان این که " در حال حاضر در بازار سرمایه 80 درصد بازدهی در طول یک ماه حاصل شده است" افزود: واگذاری و توزیع سهام بین آحاد مردم سبب افزایش ضریب نفوذ سهامداری شده و در کل اتفاق بسیار مبارکی است.

وی تصریح کرد: واگذاری سهام از جانب مراجع دولتی همواره جو مثبتی ایجاد می کند که در دهه های اخیر نیز شاهد آن بوده ایم؛ با این حال اگر این فرآیند با یک اصلاح قیمت رو به بالا صورت بگیرد، ممکن است آحاد مردم از این واگذاری ها در یک دوره میان مدت تا حدودی متضرر شوند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اگرچه آمارها بیانگر رشد قابل توجه بیشتر نمادها در گروه بانکی هستند، اما این گروه به دلیل تنوع و تعدد سهام ممکن است کمتر تحت تاثیر هجوم نقدینگی به بازار نسبت به دیگر شرکت ها قرار گرفته باشد.

آقابزرگی بیان کرد: ایجاد سهمیه بندی برای پذیره نویسی یونیت صندوق ها یا تعیین سقف حداکثری برای پیش خرید یا خرید این اوراق ای تی اف، جوابگوی نیاز و میزان تقاضای بازار نیست.

وی گفت:: بهتر این بود که شرکت ها به صورت مستقیم واگذار می شدند و در صورت امکان پذیر نبودن این امر، بهتر بود که حداقل با تعدادی قابل توجه تر مثل مکانیزم بوک بیلدینگ که متاسفانه در بورس فاقد آن هستیم عرضه می شد.

وی ادامه داد: اما در عوض، این اوراق با مکانیزم 20 درصد تخفیف به فروش می رسند و باتوجه به حرکت بیش از حد تابلو رو به بالا، زمانی که تخفیف اعمال می شود، قیمت متعارف و جاری سهام به دست می آید.

 

ارسال نظر