شناسه خبر : 44968

اختصاصی چابک آنلاین؛

جای خالی "ابزارمالی بیمه‌ای" در بازار سرمایه کشور

نویسنده: بهنام چاوشی
جای خالی "ابزارمالی بیمه‌ای" در بازار سرمایه کشور

هنر رشد هر تجارت و صنعت در گروی فکر کردن و نه لزوماً کار اجرایی سنتی است.

به گزارش چابک آنلاین، روند رشد بازار سرمایه کشور در سال‌های اخیر نشان داده که همواره پتانسیلی غیرقابل پیش‌بینی برای استفاده از فرصت‌های تأمین مالی و یا مدیریت ریسک و یا انتقال ریسک فراهم ‌است. 

این روند به شدت رو به رشد بوده  و براساس ذکاوت و هوشمندی فعالین حوزه‌های تجاری و صنعتی مختلف، هر صنعت سهم خود را از این بستر آماده برداشت خواهد کرد. 

بدیهی است یکی از صنایعی که به‌خاطر داشتن زبان مشترک با بازار سرمایه ازمنظر فهم صحیح مدیریت ریسک و بازده، پتانسیل بسیار بالایی در جذب منافع بازار سرمایه دارد، صنعت و فعالیت بیمه‌گری است. 

اگر بخواهیم نقد منصفانه کنیم، در بازار سرمایه کشور، شرکت‌های بیمه‌ای معمولاً با فعالیت‌های حرفه‌ای و فراوان خود، سهم قابل توجهی در رونق بسیاری از شرکت‌های بورسی دارند.

هرچند که خود صنعت، با به‌دوش کشیدن بار سنگینی از پذیرش ریسک، براساس مدل سنتی فعالیت بیمه‌ای، تا کنون کمترین بهره را از فرصت‌های بازار سرمایه برده است. 

جالب اینکه، در مواجهه با مدیران و فعالین صنعت بیمه، دانش مالی و اشراف بالا به مشکلات موجود ،مشهود است ولی سؤال اینجاست که با وجود گذر سریع زمان اما چرا  از توانایی و دانش بالای موجود، بهره‌برداری کافی نمی‌شود؟

با طراحی ابزار نوین مالی بیمه‌ای مطابق با آن‌چه در بازارهای مالی پیشرو وجود دارد، این امکان فراهم خواهد شد تا شرکت‌های بیمه‌ با اوراق بهادارسازی محصولات و خدمات خود و در جایی با فروش ریسک به متقاضیان پذیرش ریسک(آن‌چه رسالت بازار سرمایه است)، توانگری مالی خود را ارتقاء بخشند. 

شروع به کار صندوق سرمایه‌گذاری بخشی درصنعت بیمه، یکی از اقداماتی است که مسبب این امر خیرخواهد شد که از بین 49 صنعت فعال در بازار سرمایه، صنعت بیمه را در بین 6 صنعتی قرار دهد که دارای صندوقی متمرکز و تخصصی در صنعت بیمه باشد. 

باتوجه به اهداف توسعه‌ای و بلندمدتی که برای صندوق بخشی بازده صنعت بیمه تعریف شده‌، قاعدتاً در شروع با بیشترین بهره‌برداری از ابزارهای مالی موجود، حداکثر منافع را عاید سرمایه‌گذاران خود خواهد کرد.

مدیرعامل سبدگردان بازده

ارسال نظر