شناسه خبر : 43537

بازار سرمایه، پایه‌ای مناسب برای اقتصاد هنر

بازار سرمایه، پایه‌ای مناسب برای اقتصاد هنر

کارشناس بازار سرمایه گفت: توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ورود مردم به بازار سرمایه، زمینه‌ای برای کمک به تامین مالی سایر حوزه‌ها از جمله «هنر» از طریق بازار سرمایه خواهد بود.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران،امین آذریان بیان کرد: در همه جای دنیا سرمایه‌گذاری عموم مردم به صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه تبدیل به فرهنگ شده و همین روش موجب شده ریسک زیادی متوجه حال سرمایه‌گذاران نشود.

تنوع ابزارهای غیر مستقیم

وی افزود: تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از جمله راه‌اندازی صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های مختلط و... که توسط مدیران حرفه‌ای و مورد تایید سازمان بورس اداره می‌شوند، قطعاً روش بهتر و حرفه‌ای‌تری برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دعوت مردم به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس در چند سال گذشته و تبعات چنین دعوتی اظهار کرد: در سال‌های نه چندان دور، سیاست‌گذاران مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دعوت کردند، بی‌آنکه بستر مناسبی برای ورود عموم مردم به این بازار فراهم شده باشد. تبعات این دعوت نیز ضرر و زیان مردم و خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی نسبت به این بازار بود. از این رو، حتما باید با توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و نیز معرفی این ابزارها، فضا را برای سرمایه‌گذاری مردم در این بازار آماده کرد.

بستر مناسب سرمایه‌گذاری

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دو سال اخیر گفت: بازار سرمایه قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد و به نظر می‌رسد سرعت رشد و توسعه این بازار در این ۵۰ سال مطلوب نبوده، اما اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر مناسب بوده است. ابزارهای متنوع و متعددی در این دو سال در بازار سرمایه تعریف و عرضه شده و شاهد فعالیت صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های بخشی، کرادفاندینگ‌ها، صندوق‌های شاخصی و... هستیم و این اتفاق بسیار جذابی است که در سایر کشورها هم پیاده سازی شده است.

با توجه به تنوع بخشی به ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توان گفت بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عموم مردم در بازار سرمایه فراهم شده و مردم با توجه به میزان ریسک‌پذیری می‌توانند در هر یک از این ابزارها سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم علاوه بر مزایایی که برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و مردم دارد، برای بنگاه‌های اقتصادی هم مزیت مهمی محسوب می‌شود.

تامین مالی، نگرانی جدی خیلی از مشاغل و حوزه‌ها است و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ورود مردم به بازار سرمایه، زمینه‌ای برای کمک به تامین مالی سایر حوزه‌ها از جمله «هنر» از طریق بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

اهمیت تامین مالی اقتصاد هنر

آذریان ضمن تاکید بر مزایای کمک به تامین مالی اقتصاد هنر از طریق بازار سرمایه اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته در بسیاری از فیلم‌ها، سریال‌ها و سرگرمی‌ها و... از ابزارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه استفاده می‌کنند. به طوری که در یک سال اخیر، کرادفاندینگ‌ها توسعه خوبی داشته است.

رئیس هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی افزود: یکی از اقدامات ضروری در راستای توسعه کرادفاندینگ‌ها و کمک به تامین مالی سایر حوزه‌ها از طریق بازار سرمایه، معرفی صحیح و مناسب ابزارها است. در معرفی ابزارها، کار چندانی انجام نشده و با معرفی ابزارها و آموزش عموم مردم و همچنین مشاغل و حوزه‌های نیازمند تامین مالی از طریق بازار سرمایه، می‌توان گام بزرگی در راستای توسعه بازار سرمایه، مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌های خرد و نیز کاهش دغدغه‌ بنگاه‌های اقتصادی بابت تامین مالی برداشت.

ارسال نظر