شناسه خبر : 42895

دو گام مثبت برای متعادل سازی بازار با اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری و تجدید ارزیابی دارایی‌ها

دو گام مثبت برای متعادل سازی بازار با اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری و تجدید ارزیابی دارایی‌ها

شاهین چراغی گفت: پیگیری سازمان بورس برای اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری و نیز تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی، دو گام ‌مثبت در طی سال‌های گذشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)،شاهین چراغی، پیگیری سازمان بورس برای اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری و نیز تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی را به عنوان ۲ ‌گام ‌مثبت این سازمان در طی سال‌های گذشته معرفی کرد و اظهار داشت: طی چند سال اخیر شاهد وجود تورم در اقتصاد ایران بودیم و ایران جزو کشورهایی بود که هر ساله میزانی از تورم را تجربه کرد.

وی با اعلام اینکه دارایی و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در صورت‌های مالی به ارزش تاریخی ‌دفتری ثبت می شوند، گفت: چنین اتفاقی باعث می‌شود تا صورت‌ مالی شرکت‌ها نشان دهنده ارزش روز دارایی ها نباشند و بعضا برای افراد غیرمتخصص گمراه کننده باشد، همچنین در این راستا افراد حرفه‌ای بازار هم برای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها نیازمند بروز کردن ارزش دارایی و سرمایه گذاری ها هستند.

ثبت ارزش دفتری دارایی‌ها

چراغی با اعلام اینکه ارزش برخی از اقلام دارایی‌ها در صورت‌ مالی شرکت‌ها صحیح و دقیق نیستند، بیان کرد: در شرکت‌ها فقط شاهد ثبت ارزش دفتری دارایی‌ها هستیم که این امر ضمن ایجاد برخی مشکلات مالیاتی در محاسبه ارزش روز سهام دارایی‌ها و شرکت‌های سرمایه پذیر، اجرای استاندارد ۱۵ را با مشکل مواجه می‌کرد.

عضو سابق شورای عالی بورس اعلام کرد: این مساله با کمک و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان بورس حل و فصل شد و توانست زمینه رفع ابهام مالیاتی را در هر ۲ مورد بصورت کامل و شفاف فراهم کند.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که همیشه با آن همراه بودیم، مربوط به مساله مالیات تجدید ارزیابی انواع دارایی‌ها است که در قانون دارای برخی ابهامات بود و سازمان بورس هر ساله تلاش کرده تا مشکلات تفسیری را در قوانین بودجه به صورت کامل شفاف کند.

رخ دادن ۲ اتفاق مثبت

چراغی با تاکید بر اینکه موضوع اجرای استاندارد ۱۵ نیز سال‌ها مغفول واقع شده بود، ادامه داد: این امر باعث رخ دادن ۲ اتفاق مثبت می‌شود، در ابتدا نسبت‌ها قابلیت اصلاح پیدا می کنند و همچنین NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری به راحتی تعیین خواهند شد.

عضو سابق شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، این است که NAV شرکت‌هایی که زیرمجموعه آن در بورس حضور دارند بسیار پایین تر از ارزش واقعی آنها است.

وی ادامه داد: این امر منجر به ایجاد برخی از پیچیدگی‌ها در ارزش گذاری سرمایه‌گذاری‌ها شده بود و باعث شد تا ارزش دقیق NAV شرکت‌ها مشخص نباشد.

مثبت شدن صورت مالی شرکت‌ها

چراغی با اعلام اینکه به‌روز شدن سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف باعث قرار گرفتن اطلاعات دقیق در اختیار سرمایه‌گذاران می شود، گفت: در کل تصمیم اخیر سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین اجرای استاندارد ۱۵، اقدام به موقعی است که باعث مثبت شدن صورت مالی شرکت‌ها خواهد شد.

عضو سابق شورای عالی بورس در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه باید به این موضوع توجه کنند که سود حاصل از به‌روز کردن این دارایی‌ها قابلیت تقسیم نداشته و صرفا با نشان دادن ارزش روز دارایی ‌موجب بهبود نسبت‌های مالی شرکت می‌شود.

 

ارسال نظر