شناسه خبر : 38686

اختصاصی چابک آنلاین؛

کاهش ۱۶ درصدی درآمد خدمات ارتباطی های فعال در بازار سرمایه

 کاهش 16 درصدی درآمد خدمات ارتباطی های فعال در بازار سرمایه

بررسی گزارش تولید و فروش پنج شرکت خدمات ارتباطی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که این شرکت ها تا پایان مرداد ماه سالجاری، حدود ۲ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این میزان درآمددر مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ، حدود 15.8 درصد کاهش یافته است.

کاهش درآمد این شرکتها بیشترمربوط به لغو برخی قراردادهای خدماتی به دلیل نوسان هزینه ها و نیز ورود شرکت های جدید به بازار خدمات ارتباطات است.

در جدول زیر تغییرات درآمد شرکت های خدماتی ارتباطی فعال در بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

براساس ارقام موجود در جدول ، نمادهای «های وب» ، «اوان» و «اپرداز» بیشترین کاهش درآمد را به ثبت رسانده اند.

دو نماد «آسیاتک» و «افرانت» توانسته اند تا پایان مردادماه ، به نسبت مدت مشابه سال قبل ، درآمدهای خود را افزایش دهند.

توسعه روزافزون خدمات الکترونیک و همچنین افزایش شدید قیمت سخت افزار بسیاری از سازمانها و شرکتها را متقاعد کرده تابه جای خرید سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز، فعالیت های خود را به بستر های موجود در شرکت های خدمات ارتباطی منتقل کنند.

برای ارایه این نوع خدمات که به خدمات ابری مشهور است یکی از مهمترین نیازمندها، ایجاد مرکز داده با پایداری و استانداردهای بین المللی است.

بازار ICT در ایران درسالهای اخیر به شدت در حال رشد بوده و البته به طور همزمان بر شدت رقابت درآن نیز افزوده شده است.

صرفه های ناشی از مقیاس در این صنعت به شدت بالا است، بنابراین امکان حضور شرکت های کوچک و متوسط در این بازار، روز به روز کمتر می شود.

شرکتهای فعال در صنعت ارتباطات، بخش عمده ای از درآمد خود را از محل فروش خدمات (سرویس) صوت، دیتا و تجهیزات وابسته به این خدمات (در قالب بسته های ترکیبی) به مشتریان به دست می آورند.

عمده ترین هزینه های جاری این فعالان صنعت مربوط به هزینه های مخابراتی (خرید انتقال و پهنای باند اینترنت) و هزینه های حقوق و دستمزد است.

افزایش شدید تورم در سال ۱۴۰۰ باعث شد تا بحث های دامنه داری مبنی بر لزوم افزایش تعرفه خدمات ارتباطی انجام گیرد که انتظار بر آن بود که در سال ۱۴۰۲ تعرفه خدمات این شرکت ها به آرامی افزایش یابد.

در سال گذشته و براساس سیاست های جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوع زیرساخت ثابت براساس فناوری فیبر نوری به عنوان اولویت اصلی این وزارتخانه اعلام شد و با عنایت به عقب ماندگی بخش ارتباطات ثابت در کشور، انتظار آن می رود که درسالجاری توسعه شبکه فیبر نوری به عنوان یک رویداد مهم مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر