شناسه خبر : 38342

اختصاصی چابک آنلاین:

درآمد کاشی و سرامیکی های بورسی ۶۳ درصد افزایش یافت

درآمد کاشی و سرامیکی های بورسی  63 درصد افزایش یافت

شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک فعال در بازار سرمایه پس از عملکرد خوبی که در سال گذشته از خود نشان دادند، در سال ۱۴۰۲ نیز با افزایش حجم و ارزش فروش کل و صادراتی رو به رو شدند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، بر این اساس، هرچند نمی توان شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک فعال در بازار سرمایه را به عنوان نماینده تمام تولید کنندگان این صنعت در ایران دانست ، اما آمارها نشان می دهد که این شرکت ها با نوسازی خطوط تولید و برنامه ریزی برای گسترش شبکه بازاریابی و فروش خود در داخل و خارج از کشور،توانسته اند بازدهی خود را افزایش دهند و جایگاه محصولات ایرانی را در سبد تقاضای جهانی تقویت کنند.

البته بایدتوجه داشت که بخشی از تقاضای این صنعت از طریق قانون صادرات برای واردات ، به دست آمده و افرادی که قصد واردات محصولات دیگر به ایران را دارند ، محصولات کاشی و سرامیکی را به مقاصد کشورهای هدف ، صادر می کنند.

بررسی گزارش تولید و فروش این صنعت نشان می دهد در 5 ماهه نخست سال 1402، بیش از 33 هزار و 873 تن از محصولات این شرکت ها در داخل و خارج از ایران به فروش رفته که از نظر حجمی رشد 110 درصدی را نشان می دهد.

شرکت ها از محل فروش محصولات ، 2 هزار و 723 میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 63درصد افزایش یافته است.

درجداول زیر، تغییرات حجم و ارزش فروش کل و صادراتی کاشی و سرامیکی های بازار سرمایه به تفکیک بررسی شده است.

1

2

دربخش صادراتی، آمار این شرکت ها از رشد 1.9 درصد حجم و رشد 48.5 درصدی ارزش صادرات خبر می دهد.

براین اساس ، شرکت های کاشی و سرامیکی فعال در بازار سرمایه تا پایان مردادماه امسال بیش از یک هزار میلیارد تومان درآمد صادراتی شناسایی کرده اند.

در بین شرکت های مقایسه شده تنها نماد «کلوند» با کاهش حجم فروش رو به رو شده و نمادهای «کسعدی» ، «کپارس» و «کساوه» حجم صادرات خود را کاهش داده اند.

درعوض ، نمادهای «کترام» و «کحافظ»  رشد قابل توجه حجم صادراتی داشته اند و مجموع عملکرد صنعت را مثبت کرده اند.

بیشترین رشد درآمد نیز در نمادهای «کلوند» و «کحافظ» به ثبت رسیده است.

ارسال نظر