شناسه خبر : 38449

انتفاع سهامداران و افزایش سود شرکت‌های بورسی با تصمیم جدید ارزی دولت

انتفاع سهامداران و افزایش سود شرکت‌های بورسی با تصمیم جدید ارزی دولت

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مصوبه ارزی دولت گفت: افزایش حاشیه سود شرکت‌ها جزو مزیت‌های تصمیم ارزی بانک مرکزی است، زیرا نرخ‌های فروش شرکت‌ها بهبود می‌یابد، که شاهد افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهیم بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «نیما میرزایی» امروز (چهارشنبه)، با بیان اینکه اقتصاد ایران در دوره‌های مختلف شاهد تورم بوده و این موضوع در سال‌های اخیر و به واسطه تحریم‌ها افزایش یافته است، افزود: در نتیجه این تورم شاهد کاهش ارزش ریال و متناسب با آن رشد قیمت دلار بودیم.

وی اظهار داشت: در ماه‌های گذشته با توجه به سیاست بانک مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ ارز، شاهد فاصله گرفتن بیشتر نرخ ارز نیمایی و قیمت واقعی دلار در کشور بودیم.

میرزایی ادامه داد: همین اختلاف قیمت مضرات متعددی داشت که از جمله آن می‌توان به توزیع رانت برای افرادی که به دلار نیمایی دسترسی داشتند، اشاره کرد. شاهد بودیم که کالاهای تأمین شده از محل دلار نیمایی با قیمت بالاتر و بعضاً شبه بازار آزاد به فروش می‌رسید.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اقدام مثبت بانک مرکزی در خصوص تغییر قیمت پایه برخی محصولات در بورس کالا از ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله ارز و طلا گام مهمی است که در مرحله نخست رانت را از مبادلات کالایی حذف کرده و فسادی را که می‌توانست شکل بگیرد از بین می‌برد؛ مشابه موضوعی که در خصوص دلار ۴۲۰۰ تومانی با آن مواجه بودیم.

وی به دیگر تاثیر مثبت تصمیم جدید ارزی دولت تاکید کرد و گفت: تأثیر مهم دیگر این اقدام افزایش انگیزه تولیدکنندگان و صادرکنندگان است، با توجه به اینکه تولیدکنندگان قادر خواهند بود دلار حاصل از صادرات خود را با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند، قطعاً جذابیت بیشتری در امر صادرات ایجاد می‌کند، از این جهت به تولید کشور هم کمک خواهد کرد.

میرزایی بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که در محاسبات اقتصادی شاهد در نظر گرفتن نرخ‌های واقعی دلار باشیم که طبیعتاً کمک کننده به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد خواهد بود و نکته بسیار مهمی برای سرمایه‌گذاران و سهامداران فعلی شرکت‌های تولیدی به شمار می‌رود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افزایش حاشیه سود شرکت‌ها از دیگر مزیت‌های این تصمیم ارزی بانک مرکزی است، زیرا با توجه به اینکه نرخ‌های فروش شرکت‌ها بهبود می‌یابد، لذا شاهد جهش سودآوری در شرکت‌های دلاری بازار به‌ویژه بازار سرمایه خواهیم بود که قطعاً کمکی به سهامداران پر تعداد بازار سرمایه است.

وی گفت: در واقع با توجه به افزایش سودآوری در صورت‌های مالی شاهد بهبود وضعیت تابلو معاملات در بازار دوم هم خواهیم بود و سهامداران از این موضوع منتفع خواهند شد.

میرزایی تاکید کرد: ذکر این نکته ضروری است که بخش عمده سهامداران بازار سرمایه سهامداران عدالت هستند که بخش اعظمی از پرتفوی آنان شرکت‌های دلاری است و مستقیماً از این مصوبه کارشناسی و مفید بهره‌مند می‌شوند.

 

ارسال نظر