شناسه خبر : 38259

اختصاصی چابک آنلاین ؛

سهم صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده ها از اقتصاد کشور چقدر است؟

سهم صنایع  آرایشی، بهداشتی و شوینده ها از اقتصاد کشور چقدر است؟

صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده ها ، از اوایل دهه ۳۰ شمسی با تولید پودرهای شوینده دوران گذار خود را از عصر سنتی به صنعتی آغاز کردند و یکی از قدیمی ترین و قوی ترین صنایع کشور به شمار می روند که محصولاتی از قبیل مایعات شوینده ، پودرهای شوینده ، شامپو ، انواع لوازم آرایشی صورت،مو و صابون های بهداشتی و آرایشی را تولید می کنند.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، ازمزیت های نسبی این صنعت مواردی مانند اشتغال زایی بالا، تنوع زیاد محصولات، وجود بازار مناسب صادراتی در کشورهای همجوار و امکان صادرات و منبع مهمی برای حصول درآمد زایی، دانش فنی بومی درکشور ، تولید محصول نهایی با مواد اولیه داخلی ، توانمندی درارائه خدمات فنی مهندسی و توان رقابت با سایر محصولات مشابه وارداتی  است.

از نقاط درخشان این صنعت توان بالای تولید و تامین نیاز کشور در دوره مقابله با انواع بیماری های واگیردار من جمله بیماری ویروس کرونا بوده است.

محصولات این صنعت از اقلام اساسی سبد خانوار بوده که دردوران کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده در حالی که سایر کشور ها در تامین اقلام فوق الذکر درچار مشکلات تامین آن بودند.

تولید صنایع بهداشتی و آرایشی در ایران با دو مزیت در بخش منابع مواجه  که شامل ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی و توسعه صنایع پتروشیمی در کشور  است.

با وجود این دو مزیت نسبی ، انتظار می رود که تولید محصولات بهداشتی و آرایشی در ایران به نسبت بسیاری از کشور ها ، اقتصادی تر باشد .

جایگاه صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی در اقتصاد ایران :

سهم از ارزش افزوده

یکی از مهمترین شاخص ها در بررسی عملکرد صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی ، توجه همزمان به سهم بری آن از ارزش افزوده صنعتی و همچنین توان خلق ارزش افزوده دراین صنعت است.

براساس اطلاعات داده ها و ستانده های فعالیت های صنعتی مرکزآمار ایران در سال 1396 سهم ارزش افزوده صنایع شوینده ،بهداشتی و آرایشی از کل ارزش افزوده بخش صنعت حدود 1.1 درصد است.

1

طبق جدول، سهم صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی از ارزش افزوده فرآورده های شیمیایی دردو دهه اخیر با افزایش قابل توجهی مواجه شده و به دو برابر رسیده است.

به لحاظ توان خلق ارزش افزوده نیز با اندکی افزایش از 33.6 درصد به حدود 43 درصددر سال 1397 رسید .

هرچند که در سال 1398  با افت شدیدی مواجه شده و به 35.2 درصد رسید این درحالی است که در کل بخش صنعتی کشور این شاخص با روند نزولی مواجه بوده است.

بنابر این ، برخلاف روند حرکت بخش صنعتی کشور، این رشته فعالیت در مسیری بهبود یابنده در حرکت بوده است.

عملکرد صادرات و واردات صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور به شرح جدول زیراست:

2

 

به لحاظ پراکنش جغرافیایی ، تمرکز واحد های صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی به طور عمده دراستان های  البرز ، قزوین و سمنان است.

این سه استان به لحاظ تعدادی ، 70 درصد کل صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی کشور را به خود اختصاص می دهند، حال آنکه برحسب اشتغال و سرمایه اختصاص یافته ، سهم آنها به ترتیب 35 و 40 درصد است که حاکی از کثرت واحد های کوچک مقیاس در این استان ها دارد.

آثار ناشی از پراکنش جغرافیایی نامتوازن صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی کشور را می توان در افزایش هزینه تمام شده صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی و کاهش رقابت پذیری صادراتی این صنایع در بازار های جهانی یافت .

بازار صنایع آرایشی بهداشتی در دنیا حدود 300 بیلیون یورو و سهم بازار ترکیه از این عدد ، حدود 5.5 بیلیون یورو برآورد شده است.

بازار محصولات آرایشی بهداشتی کشور ترکیه در طول ده سال گذشته به طور مستمر و حدود 10 درصدسالانه رشد داشته است .

کشور ترکیه بر روی جذب سرمایه های خارجی در صنعت آرایشی بهداشتی تمرکز کرده و با برنامه ریزی بلند مدت در این مسیر حرکت می کند.

کشور ترکیه از سال 2017 تا کنون به بیش از 190 کشور دنیا ، محصولات آرایشی بهداشتی خودرا صادر کرده است .

ظرفیت انواع محصولات شوینده ، بهداشتی و آرایشی بر حسب تن :

3

 

 

ارسال نظر