شناسه خبر : 48776

رشد آرام تجارت جهانی

رشد آرام تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که تجارت جهانی کالا‌ها باید در سال جاری بهبود یابد، اما این بهبودی آهسته‌تر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، این نهاد تجاری مستقر در ژنو عنوان کرد که کاهش فشار‌های تورمی پس از کاهش ۱.۲ درصدی در سال گذشته باید به افزایش حجم تجارت کالا به میزان ۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۵ کمک کند. سازمان تجارت جهانی پیش از این رشد ۳.۳ درصدی را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بود. در همان زمان، سازمان تجارت جهانی در مورد خطرات ناشی از تقسیم تجاری به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی هشدار داد.

تجارت جهانی قبل از سال گذشته، تنها در دو سال از زمان تشکیل این سازمان در سال ۱۹۹۵ کاهش یافته بود. تجارت جهانی طی همه‌گیری (در سال ۲۰۲۰) پنج درصد و در طول بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت.

تقاضای واردات در سال ۲۰۲۳، به ویژه در اروپا که تاثیر افزایش قیمت انرژی و تورم شدیدترین بود، ضعیف بود. سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که خطرات پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ آن به سمت نزول منحرف شده و محدوده پیش‌بینی آن از منفی ۱.۶ درصد تا مثبت ۵.۸ درصد است. سازمان تجارت جهانی پیش از این تخمین زده بود که جدا شدن کامل جهان از بلوک‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را تا ۵ درصد کاهش دهد.

رالف اوسا، اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی گفت که شواهدی از تکه‌تکه شدن تجارت وجود دارد، اما رشد تجارت با نرخی کمتر از دهه ۱۹۹۰ ادامه دارد. سازمان تجارت جهانی پیش از این تخمین زده بود که جدا شدن کامل جهان از بلوک‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را تا پنج درصد کاهش دهد.

طبق گزارش رویترز، سازمان تجارت جهانی اعلام کرد در دریای سرخ که معمولاً ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کند، کشتیرانی کاهش یافته است، اما متوقف نشده و نرخ حمل‌ونقل دریایی محدود شده است.

ارسال نظر