شناسه خبر : 45691

تحقق بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل با کمک تعاونی‌ها

تحقق بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل با کمک تعاونی‌ها

بر اساس آمارها درحال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال با اشتغالزایی ۱.۸ میلیون نفر در کشور فعال هستند که می‌توانند نقش موثری در توسعه اقتصاد مردمی ایفا کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس قوانین بالادستی، بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود، به نحوی که طبق اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود.

بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد. طبق گزارش‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می‌توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد.

تعاونی‌ها تشکل‌های مستقل و متشکل از افرادی هستند که به طور داوطلبانه برای تأمین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضاء ایجاد می‌شوند و فعالیت خود را با مشارکت و با مدیریتی دموکراتیک به اجرا در می‌آورند.

بسیاری از کارشناسان از بخش تعاون به عنوان یکی از مؤثرترین نهادها در جهت ترویج فرهنگ مشارکت و کارآفرینی، توزیع عادلانه ثروت و درآمد و اشتغالزایی نام برده و بر ضرورت استفاده حداکثری از کارکردهای این بخش مردمی تاکید دارند.

افزایش اشتغال مولد، توسعه اقتصادی، افزایش رقابت‌پذیری، افزایش صادرات و کاهش انحصار از جمله مزیت‌های فعالیت در قالب تعاونی است.از ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم، آمار ثبت تعاونی‌ها ۲.۵ درصد و تعداد شاغلین در تعاونی‌ها ۳.۵ درصد افزایش یافته است که گویای بهبود عملکرد تعاونی‌ها در این دوره است.

طبق بررسی‌های به‌ عمل آمده در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۲ هزار و ۱۳۱ مورد فرصت شغلی در بیش از ۲۰۰۰ شرکت تعاونی ایجاد شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با ایجاد ۴۹ هزار و ۵۰۲ تعاونی به میزان ۵ درصد رشد داشته است. همچنین فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۸ درصد در بخش تولید، ۲۶ درصد در بخش توزیع و در تعاونی‌های مسکن، مصرف و اعتبار و ۱۶ درصد در بخش خدمات بوده است.

در همین راستا بهمن عبداللهی - رئیس اتاق تعاون ایران، تعاونی‌ها را بهترین مدل مردمی سازی اقتصاد دانسته و می‌گوید: با توجه به گستردگی فعالیت‌های بخش تعاون در تمام حوزه‌های اقتصادی، همه اقشار جامعه می‌توانند در قالب عضویت در تعاونی‌ها نقش مؤثری در اقتصاد مردمی ایفا کنند.

وی با تشریح آمار اشتغالزایی تعاونی‌ها می‌گوید: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال با اشتغالزایی ۱.۸ میلیون نفر در کشور فعال هستند و بخش تعاون پتانسیل مشارکت تمامی اقشار جامعه و تحقق سهم ۲۵ درصد تعاون از اقتصاد را دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران درعین حال با یادآوری نقش موثر تعاونی‌ها در توسعه اشتغال پایدار می‌گوید: به فرموده مقام معظم رهبری تعاونی‌ها چشمه جوشان اشتغال کشور هستند و با بهره‌گیری از منابع مردمی می‌توان با قیمتی به مراتب پایین‌تر اشتغال پایدار ایجاد کرد.

به گفته عبدالهی بخش تعاون از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است که از طریق آن بسیاری از ایده‌های کسب و کار ظهور و بروز می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به گزارش آخرین وضعیت پایش محیط کسب و کار در بخش تعاون گفت: اتاق تعاون ایران به طور مستمر و دوره‌ای پایش محیط و کسب و کار در بخش تعاون را انجام می‌دهد و مشکلات فعالان اقتصادی بخش تعاون را پیگیری و حل می‌کند اما بخشی از این مشکلات به نهادها و دستگاه‌های دولتی مربوط است و نیاز است که این مشکلات در سطح استانی پیگیری و برای حل آن با فعالان اقتصادی بخش تعاون همکاری شود.

بی‌تردید تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون و ارتقای جایگاه تعاون در اقتصاد ملی و افزایش مشارکت‌های مردمی در قالب تعاونی‌ها می‌تواند بستر توسعه فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری در کشور را فراهم کند. تعاونی‌ها به دلیل ماهیت و کارکردهای ذاتی خود موجب ترویج کارآفرینی، سازماندهی منابع و امکانات،ایجاد خوداشتغالی، تشویق اعضا به راه‌اندازی اشتغال محلی و خلاقیت و نوآوری می‌شوند.

ارسال نظر