شناسه خبر : 42577

وصول ۳۴۰۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی

وصول ۳۴۰۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر «استمرار قاطعانه» مبارزه با مفاسد و جرایم اقتصادی با «رویکرد تخصصی» در ابعاد مختلف آن، از وصول سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی و ۱۵۸ میلیون یورو رفع تعهد ارزی توسط دستگاه قضا خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علی القاصی مهر در نشست نحوه اجرای دستورالعمل اتقان و ارزیابی آراء قضایی و استفاده و بهره‌برداری از سامانه «تناد» اظهار داشت: مجموعه قضایی استان تهران صرفا در ۹ ماهه سال جاری با اقدامات و پیگیری‌های به‌عمل آمده در مرحله تحقیقات موفق به‌وصول سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی و ۱۵۸ میلیون یورو رفع تعهد ارزی شده است که همین امر دلالت بر رویکرد و نگاه ویژه دستگاه قضا در صیانت از بیت‌المال در دوره «تحول و تعالی» دارد.

وی با تاکید بر اینکه آراء قضایی از جمله مواردی است که در صورت برخورداری لازم از اتقان می‌تواند برای دستگاه قضا اعتبارزایی کند، افزود: نخبگان حقوقی در محافل علمی برای قضاوت از عملکرد دستگاه قضا، آراء محاکم را مورد نقد و ارزیابی قرار می‌دهند؛ بنابراین صدور آراء غیرمتقن از سوی برخی قضات به حساب دستگاه قضا نوشته خواهد شد.

القاصی مهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری بسیاری از دادگاه‌ها به‌صورت برخط در استان تهران و استقبال جامعه حقوقدان از این موضوع، گفت: دستگاه قضا با برگزاری دادگاه‌ها به‌صورت برخط ثابت کرد که از نظرات و ارزیابی جامعه حقوقی نسبت به عملکرد خود استقبال می‌کند و مورد توجه قرار می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار داشت: گاهی مشاهده می‌شود که برخی در پاسخ به چرایی عدم برخورداری بعضی از آراء از اتقان کافی می‌گویند که حجم ورودی‌ها مانع توجه به اتقان آراء می‌شود؛ اما باید به این موضوع توجه داشت که حجم بالای وارده‌ها صرفا دغدغه یک شعبه خاص نیست و همه مجموعه قضایی استان تهران و حتی دستگاه قضا با آن سر و کار دارد؛ بنابراین نباید از عنصر اتقان به‌واسطه حجم بالای وارده‌ها غافل ماند.

وی با اشاره به سنگینی و سختی کار کمیته‌های تخصصی ارزیابی اتقان آراء دادگستری کل استان تهران افزود: قضاوت خود به تنهایی کار سنگین، حساس و سختی است و قضاوت در زمینه قضاوت دیگران به مراتب سنگین‌تر، حساس‌تر و سخت‌تر است و از این جهت کمیته‌های تخصصی ارزیابی اتقان آراء همواره در اقدامات خود باید دقت نظر، انصاف، تدقیق در شاخص‌های یادشده در دستورالعمل و حساسیت در ارزیابی آراء را مورد توجه قرار دهند.

القاصی مهر به اهم محورهای تبیین شده از سوی ریاست دستگاه قضا در زمینه علل و عوامل تاخیر در رسیدگی به پرونده‌های قضایی اشاره کرد و افزود: مجموعه قضایی استان تهران باید با هم‌افزایی بخش‌های مختلف در جهت رفع نواقص و اشکالات موجود حرکت کند تا اتقان آرا به‌عنوان یکی از سیاست‌های دستگاه قضا که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضاییه است، محقق شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخشی از اظهارات خود ضمن تبریک و تسلیت شهادت «سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی» از مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تحت حمایت دولت امریکا با به شهادت رساندن سردار شهید سید رضی موسوی بار دیگر نشان داد که ماهیتی کاملا تروریستی و نامشروع دارد که در مقابل چشمان جهانیان به‌طور آشکار و خلاف قواعد و حقوق بین‌الملل عمل می‌کند؛ اما آمریکا و ایادی آن از جمله رژیم صهیونیستی بدانند که ایران اسلامی، هزاران نفر هم‌چون سردار شهید سید رضی موسوی را در خود جای داده و می‌پروراند تا یاری‌بخش مستضعفان در اقصی نقاط جهان باشند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه ارزیابی عملکرد قضات از حیث کمی و کیفی، گفت: همواره در زمینه ارزیابی عملکرد قضات در رسیدگی به پرونده‌های قضایی از حیث کمی و کیفی نظرات مختلف و گاهی متعارض وجود دارد اما با وجود همه نظراتی که در این زمینه وجود دارد؛ به‌طور قطع می‌توان گفت که حفظ اتقان و کیفیت در آراء در عین توجه به کمیت ممکن است.

وی با تاکید بر اینکه از منظر قضایی وزن همه پرونده‌ها واحد و یکسان نیست، افزود: محتوای هر پرونده با پرونده دیگر متفاوت است و بر همین اساس رسیدگی به هر یک از پرونده‌ها نیاز به حد مشخصی از تسلط بر مبانی و اصول حقوقی دارد که با یکدیگر متمایز است و گاهی پرونده‌هایی در مراجع قضایی در حال رسیدگی است که ختم رسیدگی آنها بیش از ۲۰ جلسه زمان خواهد برد؛ بنابراین نمی‌توان عملکرد همه قضات را با شاخص واحد مورد ارزیابی قرار داد.

القاصی مهر با اشاره به اصل ۱۶۶ قانون اساسی گفت: احکام دادگاه‌ها باید مستدل و مستند به مواد قانون و اصولی باشد که بر اساس آن حکم صادر شده و این تکلیفی است که در قانون اساسی برای محاکم تعریف شده است؛ بنابراین تعریف و تدوین شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد قضات از حیث کمی و کیفی یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه رأی قاضی باید مبتنی بر قوانین و مقررات، اصول، قواعد و منابع معتبر فقهی باشد، افزود: اگر رأی صادره منبعث از برداشت صحیح و به‌جا از مبانی قانونی، حقوقی و اصول فقهی باشد، قطعا خروجی آن اتقان آراء و تصمیمات قضایی خواهد بود.

القاصی مهر ضمن اشاره به اینکه رأی دادگاه و تصمیم قاضی در عدلیه برون‌داد بینش علمی و بیانگر تسلط قاضی بر موضوعات حقوقی است، افزود: آراء صادره در واقع شناسنامه قضایی قضات است زیرا با بررسی آراء و احکام صادر شده از سوی دادگاه‌ها می‌توان ظرفیت علمی و تسلط قضات به مبانی و اصول حقوقی و فقهی را مورد سنجش قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران به فضاسازی‌های اخیر علیه دستگاه قضا اشاره کرد و در عین حال با تاکید بر اینکه دستگاه قضا ضمن عدم تاثیرپذیری از این هجمه‌ها و فضاسازی‌ها همواره «مُرّ قانون» را ملاک عمل خود قرار خواهد داد، گفت: دستگاه قضا برای دستیابی مطلوب به عنصر اتقان در آرا تسلیم فضاسازی‌های احتمالی نخواهد شد و ملاک عمل عدلیه در این زمینه قوانین و مقررات است. ‌

ارسال نظر