شناسه خبر : 31875

فرارهای میلیاردی زیر تیغ سازمان مالیاتی

فرارهای میلیاردی زیر تیغ سازمان مالیاتی

هوشمندسازی نظام مالیاتی منجر شده است تا فرارهای مالیاتی زیر تیغ سازمان مالیاتی قرار بگیرند و در این راستا شناسایی حساب‌های اجاره‌ای مشکوک، شناسایی شرکت‌های کاغذی، گزارش های فرار مالیاتی و راه اندازی سامانه سوت زنی از مهمترین اقدامات در این عرصه بوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، در دوره تحولی سازمان امور مالیاتی مبارزه با فرار مالیاتی به یکی از رویکردهای اصلی سازمان تبدیل شده است به گونه‌ای که بسیاری از سامانه‌ها و طرح‌های نیمه تمام برای رصد فرارهای مالیاتی ایجاد و حتی ارتقا یافت.

یکی از مهمترین این اقدامات راه اندازی و به روز رسانی سامانه سوت زنی بود در این سامانه اعلام گزارش‌های فرار مالیاتی و عدم استفاده از کارت‌خوان و تخلف های مالیاتی فراهم شده است و شهروندان با مراجعه به درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir در قسمت ویژه «سوت زنی»، گزارش‌های خود را ارسال کنند.

همچنین سامانه ۱۵۲۶، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور است که از این طریق مردم می توانند شکایات، پیشنهادها و سؤالات مالیاتی خود را مطرح کنند تا از سوی سازمان مالیاتی رسیدگی شود.

این سامانه ها با حفظ نگهداری اطلاعات محرمانه مردم، شکایات را ثبت کرده و کارشناسان و بازرسان را برای رسیدگی به این موارد پیش از گذشته مصمم می کنند همچنین از پاداش ویژه ای برای گزارش کنندگان فرارهای مالیاتی در نظر گرفته شده است.

طبق آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در دولت سیزدهم بیش از هشت هزار و ۲۰۰ مورد گزارش قابل اتکا در این سامانه مورد رسیدگی قرار گرفته است.

همچنین شناسایی سیستماتیک بالغ بر ۱۰۰ شرکت‌ کاغذی و فاکتورفروش و شناسایی تعداد پنج هزار حساب اجاره‌ای مشکوک به فرار مالیاتی از دیگر اقدامات سازمان مالیاتی در شناسایی فرارهای مالیاتی است.

هشدار سازمان مالیاتی به فراریان میلیاردی

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این باره تاکید کرده است که برخورد با هر نوع فساد اداری و مقابله فرار مالیاتی از رویکردهای مهم این سازمان بوده که برای تحقق این امر علاوه بر نظارت‌های درون‌سازمانی و به‌کارگیری انواع سیستم‌های کنترلی با دستگاه‌های نظارتی برون‌سازمانی از جمله مراجع قضایی و پلیس امنیت اقتصادی نیز تعاملات گسترده‌ای شکل‌گرفته تا زمینه‌های بروز و ظهور جرائم و مفاسد اداری به حداقل ممکن برسد.

سعید توتونچی ملکی از خرید و فروش فاکتورهای جعلی به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان و جلوگیری از حدود ۲۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در یکی از استان ها خبر داده است که در ارتباط با این پرونده و کسب اطلاع و تحقیقات از سایر مودیانی که در رابطه با این متهم مرتکب پرداخت رشوه شده بودند، در نهایت ۹ نفر از مودیان مالیاتی شناسایی شدند که پس از سیر مراحل قضایی هر کدام از متهمان به مجازات‌های متعددی محکوم شدند.

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد که در ارتباط با این پرونده ارتشا، پس از محرز شدن جرم ارتکابی، متهم اصلی پرونده مأمور خاطی مالیاتی به ۱۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ۹ متهم دیگر (مودیان مالیاتی) نیز جمعاً به حدود ۳۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

شناسایی ابربد‎هکار مالیاتی با ۱۵ سال فرار مالیاتی

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی اموال ابر بدهکار مالیاتی که با شگردهای خاص، ۱۵ سال اقدام به فرار مالیاتی کرده بود، خبر داد و گفت که وصول مالیات یکی از ابر بدهکاران مالیاتی که با شگردهای خاص در طول ۵ هزار و ۵۲۰ روز اقدام به فرار مالیاتی کرده بود، انجام و از طریق شناسایی املاک و جریان فروش کالا با استفاده از حساب دیگران در مرحله وصول قرار گرفت.

طبق اعلام داود منظور، این بدهکار مالیاتی بیش از ۲۴ شرکت در هشت استان کشور دارد و در این مدت بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بدهی مالیاتی داشته است.

بر اساس گزارش رییس سازمان امور مالیاتی، بخش عمده‌ای از بدهی‌های مالیاتی و بانکی مربوط به شرکت‌های اقماری نامبرده که جزء شرکت‌های بورسی نیز است، با اخذ وکالت‌نامه‌های بلاعزل توسط ایشان به نفع شرکت‌های سهامی خاص تأمین دلیل شده یا پس از تملک آنها توسط بانک‌ها بابت بدهی معوقه مجدداً برای شرکت‌های سهامی خاص خود خریداری شده است.

شناسایی ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی توسط چند شرکت صوری

شناسایی شرکت های صوری نیز به شدت از سوی سازمان امور مالیاتی پیگیری می شود به گونه ای که از چند شرکت صوری حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه چند شرکت صوری حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند، گفت که معاملات صوری مسئله ای ملی است و حل آن نیز نیازمند عزمی ملی است. ناآگاهی مردم زمینه ساز سودجویی شرکت های صوری است.

داود منظور، شناسایی شرکت‌های صوری با کمک نیروی انتظامی و نهادهای نظارتی و تشکیل پرونده برای این شرکت‌ها با کمک دستگاه قضایی، یکی از اقدامات مهم سازمان امور مالیاتی در راستای کاهش فرارهای مالیاتی از طریق شرکت‌های صوری محسوب می‌شود.

طبق گفته رییس سازمان امور مالیاتی، امسال ۲۹۰ فقره جرم مالیاتی ثبت کرده که ۶۳ مورد از آنها به صدور حکم منجر شده است، همچنین در چند فقره اول پرونده‌های فرار مالیاتی شرکت‌های صوری، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی وجود داشته است.

جلوگیری از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور

معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز از تصمیمات اتخاذ شده در جلوگیری از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور خبر داد.

طبق اعلام سیدمحمد هادی سبحانیان، شناسایی فرارهای مالیاتی، شناسایی مودیان جدید و کاهش فشار بر بخش تولید از مهمترین اقدامات این وزارتخانه و سازمان امور مالیاتی است.

بر اساس رویکرد کلان دولت و سازمان امور مالیاتی در راستای افزایش تکیه دولت بر درآمدهای پایدار مالیاتی، شناسایی فرارهای مالیاتی زیر تیغ رصد کارشناسان مالیاتی قرار گرفته است تا با کمترین فشار به تولید کنندگان شاهد انضباط اقتصادی باشیم.

ارسال نظر