شناسه خبر : 37815

پیشرفت ۸۰‌درصدی طرح خط دوم انتقال پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران

پیشرفت ۸۰‌درصدی طرح خط دوم انتقال پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران

مجری طرح خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت‌های ورامین، پاکدشت و شهر ری، از پیشرفت ۸۰ درصدی این طرح و بهره‌برداری از آن تا پایان سال خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «خلیل اردشیر تنها» اظهار داشت: دشت ورامین و پاکدشت با نزدیک به ۵۵ هزار هکتار اراضی حاصلخیز، قطب تولید محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای استان تهران و کشور است که بخش مهمی از محصولات زراعی و باغی در این منطقه تولید و روانه بازار تهران و شهرهای اطراف می‌شود.

وی افزود: مهمترین چالش دشت کشاورزی ورامین به‌ویژه پس از ساخت سدهای لتیان و ماملو، تأمین آب زراعی برای اراضی وسیع کشاورزی است که برای جبران این کمبود، پساب تصفیه شده جنوب تهران توسط کانال بتنی ذوزنقه ای به طول ۳۶ کیلومتر و ظرفیت حدود ۶ مترمکعب طی سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ احداث و بخشی از اراضی منطقه را زیر پوشش قرار داد.

اردشیر بیان‌داشت: پس از احداث سد ماملو و بهره برداری از آن در سال ۱۳۸۹ و اختصاص آب خام آن برای تصفیه و تامین آب شرب ساکنان شهر تهران، ورامین، پاکدشت و صنایع جنوب شرق استان تهران در سال ۱۳۹۲، کمبود آب کشاورزی افزایش یافت.

وی اضافه‌کرد: بر این اساس نیاز به یک سازه جدید برای انتقال آب بیشتر و قرارداد ساخت خط دوم انتقال پساب به دشت ورامین، ری و پاکدشت توسط یک سرمایه گذار خصوصی در اواخر سال ۱۳۹۲ منعقد شد و پس از تامین منابع مالی، تدقیق مسیر و بررسی های لازم توسط سرمایه گذار از حدود هفت سال پیش عملیات اجرایی آغاز شد.

مجری طرح خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهر ری همچنین گفت: احداث خط دوم انتقال پساب تصفیه شده از محل خروجی تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهر ری، با هدف انتقال سالیانه ۲۸۳ میلیون مترمکعب (با دبی لحظه ای ۹ مترمکعب ثابت) از پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهرری اجرا می‌شود.

وی درباره مشکلات و چالش‌های طرح، تصریح‌کرد: این خط انتقال پساب با لوله پلی اتیلن و GRP به قطر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیمتر و طول حدود ۳۴ کیلومتر اجرا می شود و تاکنون نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ اما به دلیل عبور از مناطق متراکم مسکونی و شهری و گذر از تاسیسات زیرزمینی، همچنین عبور از مزارع کشاورزی خرده مالکان، شهرک های صنعتی، حریم خطوط برق فشار قوی، گذر از زیر رودخانه های سرخه حصار و جاجرود و نیز وجود ۱۱ نقطه تقاطع با بزرگراه ها و جاده های پرترافیک و همچنین معادن گودبرداری شده و نیز بروز مشکلات توسط معارضان حقیقی و حقوقی، عملیات اجرایی با مشکلات فراوانی روبه رو شده است، اما توسط ارکان طرح با جدیت در حال اجرا بوده و سعی بر اتمام کارها و بهره برداری این پروژه، تا قبل اتمام سال ۱۴۰۲ است.

اردشیر تنها با تاکید بر اینکه در این پروژه در سه نقطه عملیات پایپ جکینگ (لوله رانی کسینگ فولادی) زیر جاده های پر تردد و همچنین زیر آبرفت رودخانه «سرخه حصار» به قطر سه متر و طول سرجمع ۲۵۰ متر انجام شده است، تصریح‌کرد: این لوله ها از نظر قطر اجرایی و همچنین طول اجرا شده، نخستین در نوع خود در کشور به شمار می رود.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: در ضمن در ابتدای مسیر سازه آبگیر احداث شده و در هفت نقطه از مسیر انتقال پساب دریچه هایی برای مزارع ری، پاکدشت و ورامین تعبیه شده که به حقابه بران اختصاص یافته است و حدود ۴۲ منهول هوا و بازدید و سه دریچه تخلیه اضطراری و همچنین یک سیفون لوله GRP با غلاف بتنی به طول نزدیک به ۳۰۰ متر در زیر تقاطع رودخانه جاجرود اجرا می‌شود.

ارسال نظر