شناسه خبر : 36301

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۵۰ درصدی سودسازی قطعه سازان بورسی درفصل بهار

درآمدهای سه ماهه قطعه سازان از ۱۲ هزار میلیارد تومان عبورکرد

رشد 50 درصدی سودسازی قطعه سازان بورسی درفصل بهار

بررسی صورت های مالی سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ نشان می دهد، روند درآمد و سود سازی شرکت های قطعه ساز فعال در بازار سرمایه تاحدود بسیار زیادی بهبود یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، با نگاهی به صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سالجاری  24 شرکت قطعه ساز مشخص شد که این شرکتها یا افزایش سود سازی داشته اند و یا توانسته اند میزان زیان خود را به محدوده عدد صفر برسانند.

در این بین نماد «خاهن» تنها شرکتی است که در بهار سال جاری نتوانسته عملکرد خوبی در سودسازی داشته باشد.

با این وجود، آمارها نشان می دهد که در فصل بهار مجموع سود شناسایی شده در این صنعت ، به حدود 767 میلیارد تومان رسیده که رشد 50 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

هرچند که مجموع درآمدهای عملیاتی 24 شرکت مورد بررسی بیش از 74 درصد رشد داشته و به 12 هزار و 267 میلیارد تومان رسیده است.

شرکت های قطعه ساز برای تامین نهاده ها و مواد اولیه مورد نیاز در خطوط تولیدی خود از طریق انعقاد قرارداد با شرکت های تولیدی و یا خرید از بورس کالا اقدام می کنند.

قرارداد فروش قطعات نیز براساس درصدی از هزینه تمام شده تولید ، تنظیم می شود و در صورت افزایش قیمت مواد اولیه ، نرخ قطعات تولیدی نیز افزایش می یابد.

با این حال، تغییرات قیمت بخشی از مواد اولیه که از طریق بورس کالا تامین می شود می تواند در حاشیه سود تولیدات شرکت های قطعه ساز تاثیر گذار شود.

از این رو کاهش قیمت برخی محصولات پلیمری و شیمیایی و همچنین ثبات قیمت در بازار فلزات اساسی باعث شده تا شرکت ها بتوانند میزان سودسازی خود را تاحدودی افزایش دهند.

کاهش میزان قطعی برق شرکت ها و افزایش میزان تولید و فروش آنها نیز عامل دیگری بود که باعث افزایش بازدهی و بهبود صورت های مالی قطعه سازان شد.

با این حال از نظر برخی کارشناسان درصورت افزایش قیمت حامل های انرژی ، امکان کاهش مجدد سودسازی قطعه سازان نیز وجود خواهد داشت.

در جدول زیر تغییرات درآمد و سودسازی شرکت های قطعه ساز بورسی بایکدیگر مقایسه شده است.

1

براساس ارقام موجود در جدول ، نمادهای «خنصیر» ، «خمحور» و «خزر» بیشترین رشد سود سازی را گزارش کرده اند.

دو نماد «تشتاد» و «خکمک» نیز در صورت های مالی سه ماهه سال 1402 از زیان خارج شده اند.

نسبت قیمت به درآمد گروه قطعه سازی به عدد 13.9 رسید

با وجود اهمیت بسیار زیاد صنعت قطعه سازی در اقتصاد کشور، اما در بازار سهام چندان جذابیت در بین سرمایه  نداشته و طی سال های گذشته نتوانسته آنگونه که مورد انتظار سرمایه گذاران بوده عمل کند.

آمارها نشان می دهد که در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد (P/E) این صنعت  در محدود عدد 13.9 قرار دارد که از میانگین بازار بالا تر است.

در جدول زیر برخی نسبت های مالی شرکت های قطعه از بایکدیگر مقایسه شده است.

2

ارسال نظر