شناسه خبر : 36079

اختصاصی چابک آنلاین؛

دو سوم شکری های بورسی سودسازی خود را افزایش دادند

دو سوم شکری های بورسی سودسازی خود را افزایش دادند

بررسی آخرین صورت های مالی شرکت های قند و شکری فعال در بازار سرمایه ایران نشان می دهد، ۱۱ شرکت میزان سود سازی خود را افزایش داده اند و یا از زیان خارج شده اند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، بهبود وضعیت سودسازی شرکت های قند و شکری بورسی در حالی است که مدیران صنعت از قیمت گذاری دستوری ، عدم کنترل واردات و سیاست گذاری کشت چغندر، به عنوان چالش های اصلی پیش رو یاد می کنند.

صنعت شکر بعد از صنعت شیشه و بلور، قدیمی ترین صنعت وارداتی ایران  بوده که ادامه حیات آن نیازمند بازنگری جدی در شیوه تولید و واردات تکنولوژی های بروز دنیا است.

بخش عمده تولیدات این صنعت در ایران از طریق پالایش چغندر است و شرکت ها ضمن تولید محصولاتی مانند شکر سفید چغندری، ملاس و تفاله های خشک و تر،  شکر خام را نیز پالایش و برای آن کارمزد دریافت می کنند.

برخی شرکت ها نیز در کارخانه های خود توانایی تولید الکل و دیگر مشتقات شکر را  داراهستند که درحال حاضر تولیدی در این بخش ها صورت نمی گیرد.

قیمت قند و شکر و همچنین قیمت چغندر قند در ایران به صورت دستوری تعیین می شود.

فرآیند تعیین قیمت قند و شکر به این صورت است که ابتدا انجمن صنفی مطابق صورت‌های مالی و واقعیت‌های اقتصادی، نرخی را به سازمان حمایت اعلام می‌کند که پس از تایید آن توسط این سازمان به وزارت صمت و جهاد کشاورزی ارائه داده می‌شود.

روندی که در سال 1401 تاحدودی تغییر کرد و قیمت شکر کمتر از انتظارات تولیدکنندگان افزایش یافت.

درسالجاری نیز در حالی که قیمت شکر تنها 300 تومان افزایش داشت و به 25 هزار و 500 تومان رسید، قیمت چغندر قند با نسبت بیشتری افزایش یافت و بالغ بر 2 هزار و 800 تومان شد.

به گفته کارشناسان امر، این شیوه قیمت گذاری باعث شده تا کارخانه های شکری در سال 1401 برای تولید 1.5 میلیون تن شکر ، با عدم النفع بسیار زیادی رو به رو شوند.

سیاست گذاری واردات، چالش بعدی صنعت شکر

مدیرعامل قند شیروان با انتقاد از قیمت گذاری دستوری در صنعت شکر ایران، بیان داشت: سیاست گذاری واردات چغندرقند یکی از چالش های مهم صنعت قند و شکر ایران است و افزود که در این خصوص باید توجه داشت اوج زمان تولید شکر در ایران در ماه های مهر و آبان است و سال گذشته در همین بازه شاهد افزایش بی رویه واردات شکر بودیم که منجر شد کارخانه ها شکر را کمتر از قیمت مصوب به فروش رسانند.

بهرام غیبی ،افزود: درحالی که نیاز سالانه شکر کشور حدود 2.5 میلیون تن برآورد می شود، تولید داخلی حدود 1.5 میلیون تن بوده و باقی تقاضا  نیز از طریق واردات تامین می شود.

وی ،بیان داشت:درحال حاضر قیمت تمام شده تولید شکر در کارخانه ها به حدود 19 هزار تومان برای هر کیلو می رسد هرچند که سال گذشته شکر وارداتی با قیمت 17 هزار تومان فروخته شده است.

به گفته غیبی، با توجه به تولید کم چغندر قند در ایران ، بین کارخانه ها رقابت صورت می گیرد و قیمت خرید حتی بالاتر از نرخ مصوب می رود.

غیبی تاکید کرد: تصمیم‌گیری با تاخیر در سیاست‌گذاری‌ها و قیمت‌ها مسئله تاثیرگذاری در آینده صنعت است و افزود که عدم کنترل در واردات شکر خام در فصل مناسب مشکل‌زاست.

سهام شکری ها تا چه میزان ارزنده است؟

در جداول زیر تغییرات درآمد و سودسازی شرکت های قند و شکری فعال در بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.

1

Capture

براساس این جداول ، نمادهای «قچار»، «قیستو» و «قصفها» درآخرین صورت های مالی خود بیشترین رشد درآمد و سودسازی را به ثبت رسانده اند.

همچنین دو نماد «قجام» و «قشیر» از زیان خارج و به سود نشسته اند.

از طرفی نمادهای «قثابت» ، «قنقش» و «قلرست» نیز بیشترین کاهش سودسازی را در آخرین صورت های مالی خود به ثبت رسانده اند.

 

ارسال نظر