شناسه خبر : 34578

اختصاصی چابک آنلاین؛

سود خالص دارویی های بازار سرمایه ۵۲ درصد رشد کرد

سود خالص دارویی های بازار سرمایه 52 درصد رشد کرد

بررسی صورت های مالی ۴۱ شرکت داروسازی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد، مجموع رشد سود سازی این صنعت در سال ۱۴۰۱ به ۵۲ درصد رسیده و این شرکت ها توانسته اند بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان سود شناسایی کنند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، هرچند که حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت های مورد بررسی با تغییرات قابل توجهی رو به رو بوده و درحالی که 14 شرکت توانسته اند حاشیه سود خود را افزایش دهند، مجموع صنعت با کاهش حاشیه سود رو به رو شده است.

این روند در کنار تداوم مشکلات در وصول مطالبات از داروخانه ها و مراکز درمانی دولتی باعث شده تا درمجموع ریسک های موجود بر سر تداوم فعالیت های صنعت دارو افزایش یابد.

ازمنظر بازار سهام اما شرکت های دارویی میانگین نسبت قیمت به درآمد (P/E)   عدد 11 ، بالای لیست صنایع ارزنده بازار سهام قرار می گیرند.

با توجه به رشد قابل توجه میزان رشد سود سازی در سال 1401، انتظار می رود در روزهای آتی سهام دارویی مورد توجه سهامداران قرار گیرد.

صنعت دارو یکی از صنایع استراتژیک در جهان شناخته می شود که رشد و توسعه آن از طرف جوامع مختلف مورد توجه قرار می گیرد.

این صنعت در عین حال جزء سودسازترین صنایع موجود در جهان شناخته می شود.

شرکت های پیشرو در دانش و تکنولوژی ساخت دارو در رده پربازده ترین شرکت های جهان شناخته می شوند.

همچنین درفرآیند ساخت دارو ارزش مواد و نهاده اولیه وعناصری که در ساخت دارو استفاده می شود چندان بالا نبوده و دانش ساخت و فرمولاسیون انحصاری ساخت داروها است که بیشترین هزینه تمام شده محصولات را پوشش می دهد.

درواقع از آنجایی که دانش ساخت مواد اولیه داروهای خاص در اختیار چند شرکت محدود در دنیا است، تامین نهاده های اولیه و خرید فرمولاسیون داروها می تواند بسیار هزینه بر باشد.

در مورد شرکت های ایرانی نیز آن بخش از محصولاتی که تولید آنها نیز به واردات از خارج نیاز دارد می تواند از محل انحصار و تغییرات نرخ ارز با افزایش قابل توجهی در هزینه ها رو به رو شود.

از این رو هرچند که در حال حاضر تنها 20 درصد تولید دارو در کشور به واردات وابسته است اما این موضوع می تواند در هزینه تمام شده انواع دارو در ایران اثر گذار شود و  درمورد تامین داروهای خاص نیز تغییرات قیمتی را به بار آورد.

در جدول زیر تغییرات سود سازی و حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت های دارویی بایکدیگر مقایسه شده است.

1

براساس ارقام موجود در جدول ، بیشترین رشد سود خالص در نمادهای «دلقما» ، «دتولید» ، «دکوثر» و «دحاوی» به ثبت رسیده است.

 سود خالص  نمادهای «دلر» ، «دیران» ، «ددام» و «دزهراوی» در سال 1401 نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

 

ارسال نظر