مبلغ خسارت ناشی ازحوادث برق روی قبض مشترکان افزایش یافت

مبلغ خسارت ناشی ازحوادث برق روی قبض مشترکان افزایش یافت

پرونده‌های سال گذشته خسارت برق مشترکانی که تجهیزات برقی آنها به واسطه نوسانات برق دچار خسارت شده در مراحل پیگیری است.

به گزارش چابک آنلاین، گفته می‌شود که در یکسال اخیر، بیش از 45 میلیارد تومان خسارت به مشترکان پرداخت شده که از این میزان، 21.3 میلیارد تومان بابت خسارت آتش‌سوزی، 3.3 میلیارد تومان بابت خسارت فوت و 20.9 میلیارد تومان بابت خسارت لوازم و تجهیزات منزل، پرداخت شده است.

شرکت توانیراعلام کرده که درسال گذشته وپس از انعقاد قرارداد با شرکت بیمه‌گر جدید، یک ششم پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس برنامه‌ها انتظار می‌رود تا پایان تیرماه سال‌جاری همه پرونده‌های خسارات برق مشترکان مربوط به سال 1401 تعیین تکلیف و پرداخت شوند.

بخشی از قبض‌های مشترکان شهری و روستایی، مربوط به موضوع پرداخت خسارت است.

براساس آن، مبلغ ۱۰۰ تومان مربوط به مشترکان خانگی شهری و ۵۰ تومان مربوط به مشترکان خانگی روستایی است؛یعنی یک مشترک خانگی در طول سال ۱۲۰۰ تومان و یک مشترک تجاری ۱۲ هزار تومان پول بیمه می‌پردازد.

هرچند که مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان شرکت توانیراز افزایش دو برابری مبلغ خسارت ناشی از حوادث برق روی قبض‌های مشترکان خبر داده و اعلام کرده است که هزینه دریافتی توانیر ازمشترکان روی قبوض برق مشترکان شهری خانگی از ۱۰۰ به 200 تومان، مشترکان تجاری شهری از ۱۰۰۰ به 2000 تومان و برای مشترکان روستایی نصف این مبلغ تعریف شده است.

عبدالامیر یاقوتی، اذعان داشته است که بر این اساس، هر مشترک خانگی سالانه 2400 تومان پرداخت خواهد کرد.

به گفته وی، در سال گذشته از محل دریافت رقم مذکور از 35 میلیون مشترک، حدود 85 میلیارد تومان منابع به وجود آمد که برآورد می‌شود در سال‌جاری و با افزایش دو برابری رقم مبلغ خسارت ناشی ازحوادث مشترکان، این عدد به 170 میلیارد تومان برسد.

مشترکان زیان‌دیده به طور معمول می‌توانند با رجوع به سامانه بیمه توانیر و بارگذاری مستندات پرونده خسارت، نسبت به دریافت خسارت آتش‌سوزی، خسارت ناشی از انفجار، هزینه پزشکی، نقص عضو و حادثه منجر به فوت اقدام کنند.

پرداخت این خسارت از سوی شرکت بیمه‌ای صورت می‌گیرد که مورد تأیید شرکت توانیر بوده که براساس قوانین و مقررات موجود پس از تأیید مستندات مشترکان، اقدام به پرداخت خسارت می‌شود.

گفته می‌شود که در حال حاضرتعداد مشترکین برق کشور در محدوده ۳۹ میلیون مشترک قرار دارد.

از مجموع 38 میلیون و 951 هزار مشترک برق کشور، 31 میلیون و 110 هزار مشترک خانگی، یک میلیون و 902 هزار مشترک عمومی، 509 هزار مشترک کشاورزی، 267 هزار مشترک صنعتی و 5 میلیون و 163 هزار مشترک تجاری هستند.

واقعیت این است که از میزان تعداد پرونده‌های ثبت شده در سامانه بیمه توانیردرسال گذشته آمار دقیقی منتشر نشده هرچند که گفته می‌شود که درسال ۱۴۰۰ تعداد ۸۰ هزار پرونده ثبت شده در سامانه بیمه وجود داشته و به صورت ماهیانه به ۱۵ تا ۲۰ هزار پرونده رسیدگی شده است.

از افزایش قیمت لوازم برقی و ناهمخوانی بین میزان رقم دریافتی وخسارت پرداختی به عنوان یکی از چالش‌های کنونی در این زمینه یاد می‌شود. مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امورمشترکان صنعت برق شرکت توانیر گفته است که در ارتباط با رسیدگی به پرونده‌های سال 1402 نیز منتظر دستورالعمل اجرایی هستیم که به تصویب هیأت وزیران برسد و پس از ابلاغ، فرایند برگزاری مناقصه صورت می‎گیرد.

 

ارسال نظر